ایران بازار بزرگی در صنعت پتروشیمی دارد

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: ایران دارای بازاری بزرگ در صنایع پتروشیمی است که در وحله نخست باید نیاز صنایع کشور با تولیدات داخلی تامین و کشور از واردات خارجی این محصولات از جمله کاتالیست‌ها اشباع شود.

به گزارش شانا، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، امروز (شنبه یکم آبان‎ماه) در مراسم بهره‌برداری از نخستین خط تولید صنعتی کاتالیت‌های هم‌رسوبی در شرکت نفت و گاز سرو، گفت: با توجه به اهمیت بالای تولید کاتالیست، همواره یکی از چالش‌هایی که صنایع پتروشیمی را تهدید می‌کرد تامین کاتالیست بود که خوشبختانه امروز با افزایش توانمندی داخلی این چالش تا حد زیادی رفع شده است.

وی افزود: با ورود به عرصه تولید کاتالیست‌های هم‌رسوبی، در آینده نزدیک دامنه تولید کاتالیست‌های داخلی با کاربردهای گوناگون از جمله در صنعت خودرو گسترش می‌یابد.

ستاری به شکسته شدن تابوی استفاده از کاتالیست‌های تولید داخل ازسوی صنایع کشور، اشاره و تصریح کرد: زمانی بود که شرکت‌های پتروشیمی جرات و جسارت استفاده و بارگذاری کاتالیست‌های تولید داخل را نداشتند، اما با توجه به توانمندی مطلوب و تجربه‌ای که طی چهار سال گذشته در حوزه ساخت کاتالیت‌ها کسب کرده‌ایم، اکنون صنایع کشور به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از کاتالیست‌های تولید داخلی دارای مزایای بسیاری است، زیرا این تولیدات کارایی مطلوب خود را در افزایش راندمان صنایع به خوبی نشان داده‌اند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به گستره وسیع کاربرد کاتالیست‌ها در صنایع گوناگون، عنوان کرد: با توجه به گسترش زمینه استفاده از کاتالیست‌ها در صنایع کشور، باید به این صنعت در حال توسعه توجه جدی شود که بر همین اساس حمایت از پژوهش‌های مرز دانش و فناورانه این حوزه در دستور کار معاونت علمی و فناوری قرار دارد.

وی با اشاره به ظرفیت بالقوه ایران در صنایع پتروشیمی، گفت: ایران دارای بازاری بزرگ در صنایع پتروشیمی است که در وهله نخست باید نیاز صنایع کشور با تولیدات داخلی تامین و از واردات خارجی این محصولات از جمله کاتالیست‌ها اشباع شود.

ستاری افزود: در 2 سال آینده حرکتی جدی در این حوزه خواهیم داشت و با تکیه بر توانمندی داخلی می‌توانیم بخش قابل توجهی از نیاز داخلی به کاتالیست‌ها را تامین کنیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به نیاز 20 درصدی صنایع فولاد و 50 درصدی پتروشیمی به کاتالیست‌ها اشاره و تصریح کرد: با وجود فضای مناسب برای افزایش تواننمندی داخلی در حوزه کاتالیست، باید حوزه پژوهش و شرکت‌های دانش‌بنیان به طور جدی به این حوزه ورود پیدا کنند و زمینه را برای ایجاد بازارهای جدید فراهم شود.

وی با تاکید بر توجه جدی به صادرات کاتالیست‌های تولید داخلی، عنوان کرد: مهم‌ترین حمایت از تولیدکننده داخلی کاتالیست خرید صنایع کشور از محصولات آن‌ها و ایجاد بازار است که باید در فضای رقابتی بازار این حوزه محقق شود.

ستاری کاهش قیمت شدید اخیر کاتالیست‌ها در بازار ایران را ناشی از پدیده دامپینگ در بازار این صنعت دانست و گفت: دامپینگ به عنوان چالشی جدی برای تولیدکنندگان داخلی کاتالیست باید باید مورد توجه قرار گیرد و تنها راهکار آن حمایت از تولیدات داخلی شرکت‌های دانش‌بنیان و کمک به ایجاد بازار برای محصولات آن‌هاست.

کد خبر 271410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =