بررسی اجرای الزام‎ها و راهنماهای HSE در شرکت ملی نفت ایران

سومین گردهمایی روسای HSE شرکت ملی نفت ایران با هدف بررسی روند اجرای الزامات و راهنماهای HSE در شرکت‌ها، برنامه‌ها و چالش‌ها و همچنین وضعیت ساختار سازمانی HSE و نیروی انسانی در مرکز آموزش علوم و فنون اهواز برگزار شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، سومین گردهمایی روسای HSE شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابعه و فرعی با هماهنگی و برنامه‌ریزی مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست این شرکت، ۲۶ و ۲۷ مهرماه  به میزبانی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در مرکز آموزش علوم و فنون اهواز برگزار شد.

بیژن عالیپور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، با بیان این‌که افزایش تولید نفت در این شرکت با رعایت کامل الزام‎ها و تمهیدات ایمنی انجام شده است، افزود: کارکنان این شرکت با تسلط کافی در مسائل HSE، نهایت کوشش و تلاش را برای رعایت مقررات ایمنی به کار می گیرند و افزایش تولید نفت نیز در شرایط ایمن صورت گرفت.

وی با ارائه گزارشی از روند افزایش تولید در مناطق نفتخیز جنوب پس از رفع تحریم‌ها، گفت: انجام ۲۲ هزار اقدام مهندسی و درون چاهی با استفاده از دکل و لوله مغزی سیار، ۵ هزار مورد تعمیرات اساسی تجهیزات، بیش از ۳۰۰ مورد تعمیرات اساسی توربین‌ها و کمپرسورها و بیش از ۵ هزار مورد اصلاحیه‌های فرآیندی در این مدت انجام شده و هم اکنون تولید نفت این شرکت مطابق با برنامه و حدود سه میلیون بشکه در روز است.

حوادث انسانی درسطح شرکت ملی نفت ایران کاهش یافته است

در ادامه این نشست، سیاوش درفشی، مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی نفت ایران با ابراز خرسندی از اجرای موفق طرح افزایش تولید نفت در مناطق نفتخیز جنوب از اهتمام مدیرعامل و کارکنان این شرکت نسبت به رعایت اصول و مقرارت ایمنی در فرآیند عملیات قدردانی کرد.

درفشی با بیان این‌که روند حوادث انسانی در سطح شرکت ملی نفت ایران رو به کاهش است، گفت: در باره حوادث فرآیندی هنوز مشکلاتی وجود دارد که باید به این موضوع توجه کرد و نوسازی تاسیسات صورت گیرد.

وی افزود: در این راستا همزمان در ۲ حوزه مدیریت و مهندسی اچ‎اس‎یی در حال فعالیت هستیم تا ضمن استقرار الزامات HSE در همه سطوح سازمان، با تهیه و اجرای راهنماها و دستورعمل‌های جدید حوادث فرآیندی کاهش یابد.

درفشی تاکید کرد:با توجه به ضعف اجرای HSE در پروژه‌ها، ورود HSE به همه مراحل انجام پروژه با کنترل و نظارت بر الزامات آن و همچنین بررسی ساختارهای سازمانی به منظور ارتقا و تناسب آنها با فرآیندهای شرکت و کاهش حوادث در دستور کار قرار دارد.

علی صفی خانی، رئیس ایمنی، بهداشت، محیط زیست و پدافند غیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب نیز با تشریح حوزه فعالیت این شرکت در حوزه ۵ استان کشور، گفت: پراکندگی تاسیسات در این گستره وسیع و تنوع فعالیت‌ها و ماهیت کار در واحدهای عملیاتی، سطح ریسک را افزایش داده اما با رعایت مقرارت ایمنی، فعالیت‌ها در شرایط ایمن انجام می شود.

در ادامه نشست، مانی عبداله زاده، رئیس ایمنی و آتش نشانی شرکت ملی نفت ایران ضمن قرائت مصوبه‌های گردهمایی گذشته، گزارشی از اقدام‎های انجام شده درباره مصوبات جلسه، تحلیل آماری ۵ ساله حوادث شرکت ملی نفت ایران و مقایسه حوادث نیمه نخست سال ۹۴ با نیمه نخست سال ۹۵، وضع بیمه تاسیسات شرکت ملی نفت ایران، اقدامات، فعالیت‌ها و پروژه‌های واحد ایمنی و آتش نشانی را در سال ۹۵ ارائه کرد.

در روز دوم این گردهمایی، روسای اچ اس‌یی از کارخانه نمکزدایی تأسیسات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون که بزرگترین شرکت بهره‌بردار تابعه مناطق نفتخیز جنوب است، در مجموعه صنعتی منصوری بازدید کردند. 

درفشی هدف از این بازدید را بررسی میزان اهتمام کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون نسبت به رعایت اصول و مقرارت ایمنی و مسائل زیست محیطی در فرآیند اجرای موفق طرح افزایش تولید نفت و بررسی وضع و مشکلات HSE عنوان کرد.  

در این بازدید، سید محسن نقوی پو،ر مدیر عملیات شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون با اشاره به این که مجموعه‌ای از فعالیت‌های صنعت نفت از استخراج تا پالایش در شرکت کارون انجام می‌شود، افزود: تولید نفت خام شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون تا پایان امسال به یک میلیون و ٥٠ هزار بشکه در روز می رسد که این میزان ۲۵ درصد کل میزان نفت تولیدی شرکت ملی نفت ایران است. 

در پایان بازدیدی از زمین آموزش آتش نشانی و کارگاه های HSE مرکز آموزش و فنون اهواز به عمل آمد و در جلساتی با عالی پور و مسولان مرکز آموزش و فنون اهواز برنامه ها و چالش های HSE و آموزش مورد بررسی قرار گرفت.

کد خبر 271413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =