جهش تولید فرآورده در پرتو تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: با بهره‌برداری از سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین با اکتان ۹۵ و ۱۴ میلیون لیتر نفت گاز به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور افزوده می شود.

احمد مرادی در گفتگو با خبرنگار شانا درباره پالایشگاه ستاره خلیج فارس اظهار کرد: ساخت این پالایشگاه با ۷۰۰ هکتار مساحت از سال ۱۳۸۵ آغاز شده است.

عضو کمیسیون انرژی افزود: اگر تامین منابع مالی و ورود تجهیزات به موقع شکل گیرد این پروژه تا پایان سال ١٣٩٦ به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان این که ارزش افزوده پالایشگاه‌های میعانات گازی بیشتر از دیگر پالایشگاه‌هاست، افزود: با بهره‌برداری ازسه فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین با اکتان ۹۵ و ۱۴ میلیون لیتر نفت گاز به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور افزوده می شود.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بندرخمیر و ابوموشی افزود: ارزش اقتصادی طرح یادشده به حدی است که با بهره برداری از فاز نخست پالایشگاه، ایران در تامین بنزین از واردات آن بی نیاز می شود.

وی گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بنزین، گازوئیل، گاز مایع و سوخت جت تولید خواهد کرد و بر اساس خوراک میعانات گازی طراحی شده است.

مرادی افزود: هم اکنون در وزارت نفت و کمیسیون انرژی تلاش‎ها برای بهره برداری و رفع موانع توسعه این طرح وارد مرحله مطلوبی شده است. از این رو انتظار می رود این کوشش ها در سایه همت متخصصان ایران تا نهایی شدن این طرح ملی ادامه یابد.

وی افزود: واحد تقطیر فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس در چند روز گذشته به شکل رسمی گشایش یافت از این رو تولید در واحد تقطیر تا زمان بهره برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس تداوم خواهد داشت.

واحد تقطیر فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، هفته گذشته به بهره برداری رسید. 

 

کد خبر 271431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =