ایران و مالزی می توانند در بخش انرژی همکاری کنند

ایران در بخش‌هایی مانند دارو، پتروشیمی، انواع کودهای شیمیایی، آهن، فولاد و مس با ارزش تقریبی 30 میلیارد دلار جزو چند کشور نخست تولیدکننده در جهان است و می توانند همکاری خوبی با مالزی داشته باشد.

به گزارش شانا، غلامحسین شافعی، امروز (شنبه، یکم آبان ماه) در همایش تجاری ایران و مالزی که با حضور داتو سِری مصطفی محمد، وزیر تجارت بین المللی و صنعت مالزی برگزار شد، افزود: سهم ایران از بازار 176 میلیارد دلاری مالزی، فقط 36 میلیون دلار و سهم مالزی از بازار 68 میلیارد دلاری ایران، 501 میلیون دلار است.

وی افزود: با در نظر گرفتن حجم و بزرگی اقتصادهای 2 کشور و مکمل بودن آنها و از همه مهمتر پیشینه روابط، به هیچ عنوان این حجم روابط درخور و شایسته نیست.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: سفر وزیر تجارت و صنعت مالزی به همراه هیئت بخش خصوصی این کشور نقطه عطفی در روابط دوجانبه دو کشور دوست ایران و مالزی به حساب می آید که می‌تواند فصل نوینی را در توسعه روابط دوجانبه بویژه در مناسبات اقتصادی و تجاری گشوده و سطح تعاملات متقابل را به سطح مطلوب ارتقا بخشد.

شافعی تصریح کرد: هدف‎گذاری دو برابر شدن روابط تجاری دو کشور در کوتاه مدت و بلندمدت، در دسترس و قابل تحقق است.

رئیس اتاق ایران، ادامه داد: ایران در بخش‌هایی مانند دارو، پتروشیمی، انواع کودهای شیمیایی، آهن، فولاد و مس با ارزش تقریبی 30 میلیارد دلار جزو چند کشور اول تولیدکننده در جهان است. مالزی نیز می‌تواند بخشی از نیاز بازار ایران بویژه در زمینه تجهیزات الکترونیکی و برخی ماشین آلات را تامین کند.

وی تاکید کرد: برای گسترش همکاری‌های اقتصادی، در مرحله نخست به عادی‌سازی روابط بانکی و در مرحله بعد تامین فاینانس و پوشش بیمه‌های صادراتی نیاز است.

شافعی گفت: فرصت برای حضور و سرمایه‌گذاری شرکت‌های مالزیایی در بخش‌های مختلف انرژی، صنعت حمل و نقل، تولید غذای حلال، فناوری اطلاعات و ارتباطات تجهیزات ساختمانی و گردشگری طبیعت (اکوتوریسم) وجود دارد.

وی ادامه داد: همکاری شعبه بانک‌های تجاری دو طرف و توسعه روابط کارگزاری بانک‌ها، زیربنای تحرک در روابط اقتصادی است. پس در نخستین گام باید تحرکی نوین در روابط بانکی 2 کشور ایجاد شود زیرا تقویت همکاری‌های بانکی، تسهیل کننده سرمایه‌گذاری‌های مشترک و روابط اقتصادی در بخش‌های عمومی و خصوصی است.

رئیس اتاق ایران افزود: شرکت‌های ایرانی در بخش‌های مختلف مانند راهسازی، انرژی و فناوری‌های نوین توانمندی‌های بسیاری دارند و شرکت‌های دو کشور می توانند در این زمینه‌ها با یکدیگر همکاری بیشتری داشته باشند.

کد خبر 271448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =