وضع عوارض سوخت بهترین راه تامین اعتبار راهداری است

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، وضع عوارض بر سوخت را بهترین راه تامین اعتبار راهداری بیان کرد و گفت: در این صورت بخشی از درآمد فروش سوخت به نگهداری راه های کشور اختصاص پیدا می کند.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داود کشاورزیان صبح امروز (شنبه، یکم آبان‎ماه)در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی اداری مدیریت راهداری از اداره کل و راه و شهرسازی استان‌ها منفک و به اداره کل حمل و نقل و پایانه‌ها در استان‌ها بدل شده است.

وی از زحمات مدیرکل سابق حمل و نقل و پایانه‌های خراسان جنوبی قدردانی کرد و گفت: با توجه به این‎که مسائل راهداری در خراسان رضوی بیشتر بوده است، بنابراین ابراهیم نصری به خراسان رضوی منتقل و مهندس شهامت که در گذشته به‌عنوان معاون در خراسان رضوی خدمت می‌کردند به‌عنوان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌های خراسان جنوبی منصوب می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در خراسان جنوبی علاوه بر حمل و نقل داخلی، حمل و نقل بین‌المللی نیز با توجه به داشتن مرز مشترک با کشور افغانستان وجود دارد.

کشاورزیان با بیان این‎که راه‌های کشور از لحاظ عملکردی به دو دسته شریانی و غیرشریانی تقسیم می‌شوند، تصریح کرد: طول راه‌های شریانی کشور ۳۴ هزار کیلومتر بوده که از این میزان ۲ هزار کیلومتر مربوط به خراسان جنوبی است.

وی با بیان این‎که طول راه‌های غیرشریانی و غیر روستایی کشور حدود ۵۰ هزار کیلومتر و طول راه‌های روستایی کشور ۱۱۵ هزار کیلومتر است، افزود: سهم خراسان جنوبی از راه‌های روستایی ۱۰ هزار کیلومتر است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با اشاره به این‎که مسئولیت نگهداری راه‌های کشور بر عهده ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌ها سپرده شده است، افزود: محل تأمین اعتبارات مربوط به نگهداری راه‌های شریانی اعتبارات ملی و راه‌های غیرشریانی از محل اعتبارات استانی است و با توجه به افزایش هزینه‌ها و کاهش اعتبارات عمرانی استان‌ها و همچنین تعیین تکلیف برای برخی از اعتبارات که به استان‌ها تعلق می‌گیرد محدودیت در راستای اختصاص اعتبار برای نگهداری از راه‌های غیر شریانی وجود دارد.

کشاورزیان با بیان این‎که متأسفانه ردیف اعتبارات ملی برای نگهداری راه‌های غیرشریانی در کشور دیده نشده است، گفت: باید مسئولان استان‌ها برای جذب اعتبارات به این بخش تلاش کنند و امیدواریم اعتبارات متمرکزی برای نگهداری راه‌های غیرشریانی در سطح کشور لحاظ شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سالانه ۶ هزار میلیارد تومان برای نگهداری راه‌های کشور مورد نیاز است، اضافه کرد: همچنین سالانه باید حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای نگهداری راه‌های خراسان جنوبی هزینه شود که از این میزان بیش از ۱۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و قسمت اعظم آن باید از محل اعتبارات استانی تأمین شود.

کشاورزیان با تأکید بر اینکه نباید اعتبارات مربوط به نگهداری راه‌ها دستخوش اختصاص اعتبارات عمرانی قرار گیرد، گفت: اعتبارات عمرانی متناسب با درآمد کشور با توجه به شرایط کنونی اقتصادی کاهش می‌یابد که امسال نیز به دلیل محدودیت اعتباری دولت و هزینه‌های جاری، اعتبارات عمرانی با اختصاص پایین تحقق می‌یابد.

وی با اشاره به این‎که در شرایط کنونی کمبود اعتبارات اولویت ارتقاء ایمنی در جاده‌هاست، تصریح کرد: خط‌کشی، ترمیم تابلوها، اصلاح شانه خاکی، شیب و دوربرگردان از جمله اقداماتی است که می‌توان در راستای ارتقای ایمنی انجام داد و در کنار اقدامات مرتبط با ارتقای ایمنی باید توجه ویژه‌ای به اقدامات حفاظتی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی به سامانه سپهتن اشاره کرد و افزود: استفاده از این سامانه آغاز شده و در اتوبوس‌ها نصب می‌شود تا رفتار رانندگان و خودروها رصد شود.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های سازمان راهداری در رابطه با حمل و نقل بین‌المللی حذف عوارض و تعرفه‌ها به صورت متقابل است، گفت: تنها عوارضی که به موجب قانون وصول می‌شود ما به تفاوت قیمت سوخت است اما بقیه عوارض در چارچوب روابط متقابل می‌تواند حذف شود که هزینه‌های حمل و نقل را کاهش و به رونق صادرات کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در بخش حمل و نقل کالا سیاست سازمان راهداری ارتقاء بهره‌وری است، اضافه کرد: در حال حاضر بر اساس عملکرد عرضه خدمات ناوگان حمل و نقل کالا بیشتر از تقاضا در این حوزه است و در سال‌های اخیر این ما به تفاوت بیشتر خودنمایی می‌کند و سیاست سازمان راهداری در این راستا نوسازی ناوگان فرسوده است.

وی با بیان این‎که تعامل با انجمن‌های صنفی حمل و نقل از درخواست‌هایی است که از مدیرکل راهداری و حمل و نقل استان انتظار می‌رود، عنوان کرد: موضوع تمدید کارت سلامت رانندگانی که در یک دوره کوتاه به دلیل بیماری و تصادف از کار انصراف داده‌اند و به دلیل تمدید نشدن کارت سلامت بیمه تأمین اجتماعی آن‌ها نیز تمدید نمی‌شود، پیگیری می شود.

کد خبر 271454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =