به گزارش شانا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داود کشاورزیان صبح امروز (شنبه، یکم آبانماه)در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان جنوبی گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی اداری مدیریت راهداری از اداره کل و راه و شهرسازی استانها منفک و به اداره کل حمل و نقل و پایانهها در استانها بدل شده است.
وی از زحمات مدیرکل سابق حمل و نقل و پایانههای خراسان جنوبی قدردانی کرد و گفت: با توجه به اینکه مسائل راهداری در خراسان رضوی بیشتر بوده است، بنابراین ابراهیم نصری به خراسان رضوی منتقل و مهندس شهامت که در گذشته بهعنوان معاون در خراسان رضوی خدمت میکردند بهعنوان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادههای خراسان جنوبی منصوب میشوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در خراسان جنوبی علاوه بر حمل و نقل داخلی، حمل و نقل بینالمللی نیز با توجه به داشتن مرز مشترک با کشور افغانستان وجود دارد.
کشاورزیان با بیان اینکه راههای کشور از لحاظ عملکردی به دو دسته شریانی و غیرشریانی تقسیم میشوند، تصریح کرد: طول راههای شریانی کشور ۳۴ هزار کیلومتر بوده که از این میزان ۲ هزار کیلومتر مربوط به خراسان جنوبی است.
وی با بیان اینکه طول راههای غیرشریانی و غیر روستایی کشور حدود ۵۰ هزار کیلومتر و طول راههای روستایی کشور ۱۱۵ هزار کیلومتر است، افزود: سهم خراسان جنوبی از راههای روستایی ۱۰ هزار کیلومتر است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور با اشاره به اینکه مسئولیت نگهداری راههای کشور بر عهده ادارات کل راهداری و حمل و نقل جادهای استانها سپرده شده است، افزود: محل تأمین اعتبارات مربوط به نگهداری راههای شریانی اعتبارات ملی و راههای غیرشریانی از محل اعتبارات استانی است و با توجه به افزایش هزینهها و کاهش اعتبارات عمرانی استانها و همچنین تعیین تکلیف برای برخی از اعتبارات که به استانها تعلق میگیرد محدودیت در راستای اختصاص اعتبار برای نگهداری از راههای غیر شریانی وجود دارد.
کشاورزیان با بیان اینکه متأسفانه ردیف اعتبارات ملی برای نگهداری راههای غیرشریانی در کشور دیده نشده است، گفت: باید مسئولان استانها برای جذب اعتبارات به این بخش تلاش کنند و امیدواریم اعتبارات متمرکزی برای نگهداری راههای غیرشریانی در سطح کشور لحاظ شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سالانه ۶ هزار میلیارد تومان برای نگهداری راههای کشور مورد نیاز است، اضافه کرد: همچنین سالانه باید حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای نگهداری راههای خراسان جنوبی هزینه شود که از این میزان بیش از ۱۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و قسمت اعظم آن باید از محل اعتبارات استانی تأمین شود.
کشاورزیان با تأکید بر اینکه نباید اعتبارات مربوط به نگهداری راهها دستخوش اختصاص اعتبارات عمرانی قرار گیرد، گفت: اعتبارات عمرانی متناسب با درآمد کشور با توجه به شرایط کنونی اقتصادی کاهش مییابد که امسال نیز به دلیل محدودیت اعتباری دولت و هزینههای جاری، اعتبارات عمرانی با اختصاص پایین تحقق مییابد.
وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی کمبود اعتبارات اولویت ارتقاء ایمنی در جادههاست، تصریح کرد: خطکشی، ترمیم تابلوها، اصلاح شانه خاکی، شیب و دوربرگردان از جمله اقداماتی است که میتوان در راستای ارتقای ایمنی انجام داد و در کنار اقدامات مرتبط با ارتقای ایمنی باید توجه ویژهای به اقدامات حفاظتی شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی به سامانه سپهتن اشاره کرد و افزود: استفاده از این سامانه آغاز شده و در اتوبوسها نصب میشود تا رفتار رانندگان و خودروها رصد شود.
وی با بیان اینکه یکی از سیاستهای سازمان راهداری در رابطه با حمل و نقل بینالمللی حذف عوارض و تعرفهها به صورت متقابل است، گفت: تنها عوارضی که به موجب قانون وصول میشود ما به تفاوت قیمت سوخت است اما بقیه عوارض در چارچوب روابط متقابل میتواند حذف شود که هزینههای حمل و نقل را کاهش و به رونق صادرات کمک میکند.
وی با اشاره به اینکه در بخش حمل و نقل کالا سیاست سازمان راهداری ارتقاء بهرهوری است، اضافه کرد: در حال حاضر بر اساس عملکرد عرضه خدمات ناوگان حمل و نقل کالا بیشتر از تقاضا در این حوزه است و در سالهای اخیر این ما به تفاوت بیشتر خودنمایی میکند و سیاست سازمان راهداری در این راستا نوسازی ناوگان فرسوده است.
وی با بیان اینکه تعامل با انجمنهای صنفی حمل و نقل از درخواستهایی است که از مدیرکل راهداری و حمل و نقل استان انتظار میرود، عنوان کرد: موضوع تمدید کارت سلامت رانندگانی که در یک دوره کوتاه به دلیل بیماری و تصادف از کار انصراف دادهاند و به دلیل تمدید نشدن کارت سلامت بیمه تأمین اجتماعی آنها نیز تمدید نمیشود، پیگیری می شود.
نظر شما