افزایش روزافزون تقاضای جهانی برای محصولات پتروشیمی ایران

معاون اجرایی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی اهداف صادرات محصولات پتروشیمی ایران را به بازارهای اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین اعلام کرد.

پرویز صحاف زاده به خبرنگار شانا گفت: پس از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) فصل تازه‎ای پیش روی صادرات محصولات پتروشیمی ایران گشوده شده است.

وی با بیان این که بازگشت به زمان پیش از تحریم‌ها زمانبر، اما دور از دسترس نیست؛ گفت: اکنون هدف‎گذاری برای بازارهای جدید در اروپا و آفریقاست.

به گفته معاون اجرایی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، در برنامه ریزی‌های انجام شده امریکای لاتین هم برای صادرات محصولات پتروشیمی قرار دارد و در این راستا شاهد بهبودهایی هستیم.

صحاف زاده بر ضرورت برنامه ریزی درازمدت برای صادرات محصولات پتروشیمی تاکید کرد و یادآور شد: گشایش‌های زیادی پس از تحریم و برجام در این حوزه شاهد هستیم.

ظرفیت کنونی تولید محصولات پتروشیمی ایران به گفته مرضیه شاهدایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی سالانه ۶۳ میلیون تن است که این ظرفیت براساس برنامه ریزی باید تا سال ۲۰۲۰ به ۱۳۰ میلیون تن و تا سال ۲۰۲۵ به ۱۸۰ میلیون تن افزایش یابد.

هدف‎گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی این است که صادرات محصولات پتروشیمی کشور تا سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۶۵ میلیون تن در سال شود.

ایران پس از برجام همواره در جستجوی مقاصد صادراتی جدید و متنوع کردن بازارهای صادراتی بوده و در این مسیر توفیقهای مناسبی داشته است.

پیش از این، علی محمد بساق زاده، مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز خبر داده بود  کشورهای اروپایی پس از رفع تحریم ها از محصولات پتروشیمی ایران استقبال کرده اند، صادرات این محصولات به کشورهای آمریکای لاتین و آفریقایی نیز در حال افزایش است.

اروپا پیش از تحریمها سهم حدود 30 درصدی را از محصولات پتروشیمی ایران در اختیار داشت که ایران برای پس گرفتن سهم ازدست رفته رایزنی‎های زیاد شده است.

در این میان نکته قابل توجه افزایش تقاضای کشورهای مختلف اروپایی برای خرید محصولات پتروشیمی ایران است.

بساق زاده نیز گفته است: صادرات به کشورهای آمریکای لاتین و آفریقایی نیز در حال افزایش است اما باید بر این نکته تاکید کرد که هرگونه صادرات، پس از تامین نیاز داخل انجام می شود.

در نیمه نخست امسال حدود 10 میلیون تن صادرات محصولات پتروشیمی به مقاصد مختلف صادراتی انجام شده که امید است در نیمه دوم سال 95 نیز روند صادرات افزایشی باشد.
کد خبر 271471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =