6 تفاهم‎نامه جدید نفتی به‎زودی امضا می شود

معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران از امضای 6 تفاهم‎نامه جدید نفتی خبر داد و گفت: برنامه ریزی برای مناقصه‎های بالادستی انجام شده است و آماده دریافت پیشنهادها هستیم.

به گزارش خبرنگار شانا، غلامرضا منوچهری، صبح امروز (یکشنبه، دوم آبان ماه) در «همایش بررسی الزام‎ها و چالش‌های قراردادهای مشارکت و ابزارهای مالی سرمایه‌گذاری در صنعت نفت» اعلام کرد: هم اکنون با حدود 10 شرکت بین المللی یادداشت تفاهم (MOU) امضا شده است. 

وی گفت: در قراردادهای جدید نفتی 2 وجه کلی پیش بینی شده است که مربوط به شرکت‌های ایرانی و خارجی است.

معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: شرکت‌های ایرانی در قراردادهای جدید می توانند در توسعه میدان‌های متوسط و کوچک به عنوان طرف اصلی یا راهبر حضور داشته باشند و در کنار خود از شرکت‌های خارجی استفاده کنند. 

منوچهری تصریح کرد: شرکت‌های خارجی دیگر وجه این قراردادها هستند که در کنار خود می توانند از شرکت‎های ایرانی استفاده کنند.

وی با بیان این که عطش دنیا برای کار در ایران زیاد است، تصریح کرد: ظرفیت‎های داخلی ایران رشد خوبی داشته است و هم اکنون می توانند سهم بسزایی در توسعه میدانها داشته باشند.

به گفته معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران، پیش بینی شده است حتی در میدان‎های بزرگ که مجریان طرح (اپراتور) خارجی هستند حدود 70 درصد کار به شرکت‎های ایرانی سپرده شود.

منوچهری استمرار حضور شرکت‎ها برای یک دوره طولانی را از مزیت‎های الگوی جدید قراردادهای نفتی عنوان کرد و افزود: شرکت‎های ایرانی نیز می توانند در چنین فضایی بین المللی شوند.

وی به لایه نفتی پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: طرح پیشنهادی (پرپوزال) که برای این میدان تهیه شده است براساس الگوی جدید قرادادهای نفتی و 20 سال کار مستمر در میدان است.

معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به این که عمده ذخایر نفتی میدان آزادگان از نوع نفت خام سنگین است، اظهار کرد: در میدان‎های که نوع نفت خام آنها سنگین است حجم نفت که با ریکاوری آزاد می شود پایین است.

وی ادامه داد: قرارداد با چینی‎ها بر اساس 5.5 درصد حجم بازیابی و استخراج (ریکاوری) برای میدان عظیمی که حجم آن 40 میلیارد ذخیره است، بود.

منوچهری افزود: ما به دنبال فضای رقابتی هستیم که شرکتهای بین المللی در کنار شرکت‎های داخلی بتوانند حجم بیشتری از این میدان برداشت کنند. یعنی به‎جای حجم بازیابی و استخراج 5 درصد به 20 درصد برسد.

به گفته وی، ما باید افزایش تولید نفت را به گونه ای برنامه ریزی کنیم که در مقاطع مختلف با فناوری‎های مختلف اتفاق بیفتد.

کد خبر 271476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =