شواهد بهبود اقتصادی در کشور نمایان شده است

عضو هیئت علمی صنعتی شریف اعلام کرد: شواهد بهبود اقتصادی در کشور نمایان شده است و انتظار می رود درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت و گاز از افزایش قابل توجهی برخوردار شود.

به گزارش خبرنگار شانا، سید علی مدنی زاده، امروز (یکشنبه، دوم آبان ماه) در «همایش بررسی الزام‎های و چالش‌های قراردادهای مشارکت و ابزارهای مالی سرمایه‌گذاری در صنعت نفت» گفت: افزایش درآمد ارزی صادرات نفت و گاز، رشد نرخ اشتغال و کاهش نرخ تورم از عوامل نشان دهنده احیای رشد اقتصادی کشور در سال 95 به شمار می رود. 

وی به رشد صادرات در پنج ماه ابتدای امسال، شتاب معاملات مسکن با افزایش میزان تسهیلات و افزایش گشایش اعتبارات اسنادی در پسابرجام به عنوان نمونه هایی از عوامل احیای رشد اقتصادی اشاره کرد و افزود: این عوامل سیگنال‎های مثبتی را برای جذب سرمایه در کشور به همراه دارد. 

مدنی زاده با بیان این که رشد اشتغال کنونی و کاهش نرخ تورم که امسال با آن روبرو هستیم در سال‎های گذشته بی سابقه بوده است، ادامه داد: بسیاری تصور می کنند آنچه در سال‎های گذشته سبب رکود اقتصادی ایران شد تحریم‎های تجاری بوده است، حال آن که عامل اصلی رکود اقتصادی، اتخاذ سیاست‎های اقتصادی نادرست است. 

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف افزود: در سال 93 کاهش تحریم‎های اقتصادی به حرکت کشور به سمت خروج از رکود کمک کرد اما این روند در سال 94 به دلیل افت قیمت نفت و دیگر عوامل اقتصادی متوقف شد. 

مدنی زاده خاطرنشان کرد: با وجود روند رو به رشد اقتصاد در کشور با چالش هایی نیز از جمله معضلات نظام بانکی و تامین مالی بودجه روبرو هستیم.

وی گفت: همچنین با توجه به این که رشد اقتصادی با افزایش تقاضا همراه است و افزایش تقاضا زمینه را برای رشد نرخ تورم آماده می کند، بانک مرکزی باید از هم اکنون سیاست‎‌های انقباضی را در دستور کار قرار دهد. 

همایش «بررسی الزام‎ها و چالش‌های قراردادهای مشارکت و ابزارهای مالی سرمایه‎گذاری» با محورهایی از جمله بررسی چارچوب‎ها و ظرفیت‎های قراردادهای مشارکت در صنعت نفت، دیپلماسی انرژی، روش‎های استفاده، انتقال و توسعه فناوری در اجرای پروژه های صنعت، ویژگی‎های سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز در چارچوب اصول اقتصاد مقاومتی و مشارکت در کنسرسیوم‎ها و کمیته های مدیریت مشترک (JMC)، از صبح امروز یکشنبه (دوم آبان ماه) در سالن همایش‌های تخصصی شرکت ملی نفت ایران (کوشک) آغاز بکار کرد و عصر امروز پایان می یابد.

کد خبر 271499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =