بررسی تاثیر فرآیندهای دیاژنزی بر کیفیت مخزنی سازند آسماری

«تاثیر فرآیندهای دیاژنزی بر کیفیت مخزنی سازند آسماری» از سوی گروه زمین‌شناسی دانشگاه فردوسی با تاکید بر بخش ماسه‌سنگی در یال شمالی میدان نفتی آغاجاری بررسی شد.

به گزارش شانا، سازند آسماری به سن الیگوسن- میوسن مهم‌ترین سنگ مخزن میدان نفتی آغاجاری در فروافتادگی دزفول در جنوب غرب ایران بوده که از سنگ‌های آهکی و دولومیتی و بخش ماسه سنگی اهواز تشکیل شده است. 

ماسه سنگ‌ها در امتداد حوضه رسوبی زاگرس پراکنده شده و با روند شمال غربی – جنوب شرقی در یک محیط ساحلی نهشته شده است. سازند آسماری به علت داشتن درز و شکاف و تخلخل فراوان، جوان‌ترین سنگ مخزن پهنه زاگرس شناخته می‌شود. 

وجود بخش ماسه سنگی اهواز یکی از دلایل افزایش کیفیت مخزن سازند آسماری در بخش فروافتادگی دزفول است.

این افزایش کیفیت مخزن در بخش ماسه سنگی متاثر از عوامل مختلفی بوده که هدف از مطالعه «تاثیر فرآیندهای دیاژنزی بر کیفیت مخزنی سازند آسماری» شناسایی، تفکیک و تفسیر فرآیندهای دیاژنتیکی و تاثیر آن ها بر کیفیت مخزنی سازند آسماری در چاه‌های شماره 30، 64 و 149 میدان نفتی آغاجاری است. 

بررسی‌ها حاکی از آن است که مهم‌ترین فرآیندهای دیاژنزی که سنگ‌های سازند مورد نظر را تحت تأثیر قرار داده‌اند شامل انحلال، فشردگی، شکستگی، دولومیتی‌شدن، سیمانی شدن و انیدریتی شدن است.

فرآیندهای انحلال با ایجاد تخلخل حفره‌ای و قالبی، شکستگی و دولومیتی‌شدن باعث افزایش کیفیت مخزنی و فرآیندهای انیدریتی شدن، فشردگی و سیمانی شدن باعث کاهش کیفیت مخزنی در زون‌های 3 و 4 شده‌اند. همچنین وجود بخش ماسه‌سنگی یکی از دلایل افزایش کیفیت مخزن سازند آسماری در بخش فروافتادگی دزفول است.

این افزایش کیفیت مخزنی در ارتباط با جورشدگی و گردشدگی ماسه‌سنگ‌ها، اندازه دانه‌ها، شکل هندسی و گسترش آن ها در میدان بوده است که باعث به‌وجود آمدن بهترین کیفیت مخزنی در رخساره‌های کوارتزآرنایتی و ماسه‌سنگ‌های آهکی شده است.

رخساره‌های کوارتز آرنایتی و ماسه‌سنگ‌های آهکی بهترین کیفیت مخزنی را ایجاد کرده‌اند. زون 3 در مقایسه با زون 4 از کیفیت مخزنی بهتری برخوردار بوده که این به دلیل تاثیر فرآیندهای دیاژنزی و افزایش ضخامت ماسه سنگ‌ها است.

 

کد خبر 271515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =