عراق خواستار معاف شدن از طرح محدودیت تولید نفت اوپک شد

وزیر نفت عراق گفت که بغداد به علت نیاز به درآمدهای نفتی برای مبارزه با گروه تروریستی داعش، باید از طرح محدودیت تولید نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) مستثنی شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بغداد، جبار علی النعیمی، وزیر نفت عراق، گفت ما سرگرم نبردی سنگین هستیم و این کشور باید مشمول معافیتی مانند نیجریه و لیبی شود.

اعضای اوپک در نشست 28 سپتامبر (هفتم مهر ماه) الجزیره، در باره کاهش تولید و محدود کردن آن به دامنه 32 میلیون و 500 هزار تا 33 میلیون بشکه در روز توافق کردند که نخستین کاهش تولید این نهاد از سال 2008 به این سو به منظور بهبود قیمت ها به شمار می رود.

اوپک اعلام کرده است که تولید کشورهای عضو این سازمان در ماه گذشته (سپتامبر) به 33 میلیون و 390 هزار بشکه در روز رسید.

کشورهای ایران، لیبی و نیجریه که تولید نفت آنها به علت اعمال تحریم ها یا درگیری های داخلی کاهش یافته بود، درخواست کرده اند که از این محدودیت، معاف شوند.

فلاح العامری، رئیس شرکت دولتی بازاریابی نفت عراق (سومو) گفت که کشورهای دیگر، سهم بازار عراق را به علت جنگ هایی که این کشور از دهه 1980 در آنها درگیر بوده است، تصاحب کرده اند.

وی افزود: اگر این جنگ ها رخ نمی داد،‌ ما باید اکنون 9 میلیون بشکه در روز تولید می کردیم و برخی کشورها، سهم بازار ما را تصاحب کرده‌اند.

اللعیبی، نیز گفت که از سیاست اوپک برای محدود کردن عرضه به منظور بهبود قیمت ها حمایت می کند، اما خواستار معافیت بغداد از این محدودیت خواهد شد.

وزیران نفت و انر‍ژی کشورهای عضو اوپک مسئله حساس و مهم تعیین سهمیه تولید نفت هر یک از 14 عضو را به به یک کمیته بلندپایه واگذار کرده اند.

احتمال دارد اعضای این کمیته شامل نمایندگان کشورهای عضو اوپک در هیئت عامل این سازمان و نمایندگان ملی این کشورها باشند که در برابر وزیران نفت و انرژی کشور خود مسئول هستند. کمیته یاد شده جزئیات سهیمه هر کشور را پیش از نشست بعدی وزیران اوپک در 30 نوامبر (10 آذر ماه) مشخص خواهد کرد.

به گفته فایض النعمه، معاون وزیر نفت عراق، ممکن تولید این کشور که در سال گذشته در میان اعضای اوپک، بیشترین افزایش تولید را داشته است، با اجرای قرارداد با شرکت های بین المللی نفتی، در سال 2017 بازهم افزایش یابد.

العامری رئیس سومو، نیز گفت که تولید ماه جاری (اکتبر) عراق ممکن است نسبت به چهار میلیون و 774 هزار بشکه در روز ماه گذشته (سپتامبر)، بازهم اندکی بالا برود.

وی افزود: تولید ماه گذشته (سپتامبر) عراق، شامل 546 هزار بشکه نفت تولید شده در اقلیم کردستان در شمال این کشور نیز می شود.

به گفته رئیس سومو، مجموع صادرات سپتامبر عراق، با در نظر گرفتن تولید اقلیم کردستان، سه میلیون و 871 هزار بشکه در روز بوده که از این میزان سه میلیون و 276 هزار بشکه از بندرهای جنوب این کشور صادر شده است.

وی افزود: 595 هزار بشکه در روز نفت باقی مانده که از طریق خط لوله شمال عراق به بندر جیحان ترکیه در سواحل مدیترانه صادر شده، شامل نفت اقلیم کردستان و تولید عراق از میدان های شمالی این کشور می شود.

شرکت دولتی نفت شمال عراق، صادرات از طریق خط لوله اقلیم کردستان را از ماه اوت و پس از پنج ماه توقف از سرگرفت.

کد خبر 271542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =