سکوی 500 میلیون فوت مکعبی 18B راه‌اندازی شد

سکوی٥٠٠ میلیون فوت مکعبی 18B پارس جنوبی با ثبت رکوردی جدید در عملیات هوک آپ و راه‌اندازی، عصر دیروز (دوشنبه، دوم آبان ماه) پس از ٦٢ روز کاری به بهره برداری رسید.

به گزارش شانا، حسن بویری، مجری طرح توسعه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی با اعلام این خبر گفت: عملیات تولید (Start up) سکوی 18B پارس جنوبی پس از باز کردن چاه شماره 2 این سکو و روشن شدن مشعل آن آغاز شده و بزودی گاز دریافتی به پالایشگاه خشکی این فازها ارسال می‌شود.

وی با اشاره به نصب سکوی 18B اواخر مردادماه امسال، اظهار کرد: راه‌اندازی این سکو طی این مدت زمان درحالی صورت گرفته که تا پیش از آن ثبت چنین رکوردی در عملیات هوک‌آپ، پیش راه‌اندازی و راه اندازی سکوهای پارس جنوبی بی سابقه بوده است.

مجری فازهای ١٧ و١٨ پارس جنوبی عنوان کرد: در حال حاضر عملیات نصب اسپول‌های خط لوله ١٨ اینچ حد فاصل سکوی 18A و 18B در حال انجام است که با اتمام عملیات مربوطه و انجام هیدرو تست این خط لوله، گاز تولیدی این سکوی اقماری به سکوی 18A ارسال و متعاقب آن به پالایشگاه فازهای ١٧و ١٨ منتقل می‌شود.

بر اساس گزارش شرکت نفت و گاز پارس، سکوی اقماری 18B از سوی متخصصان مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در یارد صنعتی بندر عباس ساخته شده است. 

سکوی  17B دومین و آخرین سکوی فازهای ١٧و ١٨پارس جنوبی هم سه شنبه، ٢٧ مهرماه پس از عملیات ساخت، از یارد بندرعباس بارگیری و آماده انتقال به موقعیت فراساحل این فازها شد.

با راه‌اندازی سکوی 17B پارس جنوبی زنجیره تولید فازهای 17 و 18 پارس جنوبی تکمیل می‌شود. 

بخشی از فازهای 17 و 18 پارس جنوبی دیماه سال 93 به بهره برداری رسیده است و هم‌اکنون روزانه 37 میلیون مترمکعب گاز و 40 هزار بشکه میعانات گازی از این فازها برداشت می‌شود. 

محمد مشکین فام، مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس ارزش اقتصادی محصولات تولید شده از فازهای 17 و 18 پارس جنوبی را تا 30 شهریورماه امسال، بیش از 2 میلیارد دلار اعلام کرده است.

کد خبر 271544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =