عملیات احداث موزه برق تمبی در مسجدسلیمان آغاز شد

عملیات احداث موزه برق تمبی با هدف ایجاد و رونق جاذبه‌های گردشگری صنعتی در مهد و زادگاه نفت از سوی شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان آغاز شد.

به گزارش شانا، احداث موزه برق تمبی از زیرپروژه های موزه گنجینه صنعت نفت در مسجدسلیمان است که قرار است در 2 فاز شامل فاز نخست، احداث موزه و محوطه داخلی نخستین نیروگاه برق خاورمیانه و فاز دوم، محوطه سازی و زیبا سازی اطراف کارخانه اجرایی شود.

فاز نخست پیش از این با ثبت آثار و اقلام صنعتی این کارخانه توسط کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور انجام شد.

بخش‌های مختلف این نیروگاه شامل توربین‎های گازی، اتاق کنترل، کلید خانه و سایر اجزای آن برای بازدید علاقه مندان به تاریخ صنعت نفت آماده سازی می‌شود.

در فاز دوم نیز بهسازی اطراف نیروگاه شامل  احداث آلاچیق، بهسازی ساحل بند آبی مجاور نیروگاه و احداث اسکله قایق‌رانی، احداث سیستم روشنایی محوطه، احداث پارکینگ خودرو، احداث فضای سبز و احداث پیاده رو همراه با نصب ادوات ورزشی به مساحت 8000 متر مربع به منظور افزایش جذابیت‌های گردشگری  و توریستی  به این مجموعه قدیمی صنعتی توسط شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان  اجرا می شود.

نیروگاه برق تمبی به عنوان نخستین نیروگاه گازی کشور شامل دو توربین گازی و یک توربین اضطراری با قدرت اسمی 9 مگاوات و بمنظور تأمین انرژی الکتریکی تأسیسات صنعتی، اداری و منازل کارکنان صنعت نفت مسجدسلیمان در سال 1924 میلادی راه اندازی شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان ، این نیروگاه که توسط شرکت سازنده کارکرد آن  تا اوایل دهه 50 خورشیدی پیش بینی شده بود، بدلیل نگهداری و مراقبت و تعمیرات به موقع کارشناسان این شرکت تا سال 1368 یعنی دو برابر زمان پیش بینی شده عمر کرد  و در دوران جنگ تحمیلی و دفاع مقدس نقش مهمی در تأمین برق شهر مسجدسلیمان داشت.

کد خبر 271563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =