بغداد تولید خود را کاهش نخواهد داد

فلاح العامری، رئیس شرکت دولتی بازاریابی نفت عراق (سومو) روز یکشنبه (دوم آبان ماه) گفت که این کشور به هیچ وجه قصد ندارد تولید نفت خود را کاهش دهد. تولید نفت عراق باز هم بالا می‌رود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، العامری افزود که تولید نفت عراق از چهار میلیون و 700 هزار بشکه (در روز) گذشته است و بدون شک ما به هیچ وجه قصد بازگشت و کاهش تولید نه در چارچوب سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و نه هیچ نهاد دیگری نداریم.

به گفته وی، کل صادرات عراق ماه گذشته (سپتامبر) عراق شامل اقلیم کردستان سه میلیون و 871 هزار بشکه در روز بوده است.

فیاض النعمه، معاون وزیر نفت عراق، نیز به خبرنگاران گفت که مجموع تولید نفت ماه سپتامبر این کشور شامل اقلیم کردستان در شمال این کشور به چهار میلیون و 774 هزار بشکه در روز رسیده است.

به گفته وی، در مجموع چهار میلیون و 228 هزار بشکه نفت در روز در میدان های شمال و جنوب عراق که در اختیار بغداد است و 546 میلیون بشکه در روز نیز از میدان های تحت نظارت اقلیم کردستان تولید شده است.

جبار علی اللعیبی، وزیر نفت عراق نیز گفت که بغداد به علت نیاز به درآمدهای نفتی برای مبارزه با گروه تروریستی داعش، باید از طرح محدودیت تولید نفت اوپک مستثنی شود.

وی افزود: ما سرگرم نبردی سنگین هستیم و این کشور باید مشمول معافیتی مانند نیجریه و لیبی شود.

اعضای اوپک در نشست ٢٨ سپتامبر (هفتم مهر ماه) الجزیره، در باره کاهش تولید و محدود کردن آن به دامنه ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار تا ٣٣ میلیون بشکه در روز توافق کردند که نخستین کاهش تولید این نهاد از سال ٢٠٠٨ به این سو به منظور بهبود قیمت ها به شمار می رود.

اوپک اعلام کرده است که تولید کشورهای عضو این سازمان در ماه گذشته (سپتامبر) به ٣٣ میلیون و ٣٩٠ هزار بشکه در روز رسید.

وزیر نفت عراق گفته است که از سیاست اوپک برای محدود کردن عرضه به منظور بهبود قیمت ها حمایت می کند، اما خواستار معافیت بغداد از این محدودیت خواهد شد.

وزیران نفت و انر‍ژی کشورهای عضو اوپک مسئله حساس و مهم تعیین سهمیه تولید نفت هر یک از ١٤ عضو را به به یک کمیته بلندپایه واگذار کرده اند.

احتمال دارد اعضای این کمیته شامل نمایندگان کشورهای عضو اوپک در هیئت عامل این سازمان و نمایندگان ملی این کشورها باشند که در برابر وزیران نفت و انرژی کشور خود مسئول هستند. کمیته یاد شده جزئیات سهیمه هر کشور را پیش از نشست بعدی وزیران اوپک در ٣٠ نوامبر (١٠ آذر ماه) مشخص خواهد کرد.

به گفته فیاض النعمه، معاون وزیر نفت عراق، ممکن تولید این کشور که در سال گذشته در میان اعضای اوپک، بیشترین افزایش تولید را داشته است، با اجرای قرارداد با شرکت های بین المللی نفتی، در سال ٢٠١٧ بازهم افزایش یابد.

العامری رئیس سومو، نیز گفت که تولید ماه جاری (اکتبر) عراق ممکن است نسبت به چهار میلیون و ٧٧٤ هزار بشکه در روز ماه گذشته (سپتامبر)، بازهم اندکی بالا برود.

به گفته وی، مجموع صادرات سپتامبر عراق، با در نظر گرفتن تولید اقلیم کردستان، سه میلیون و ٨٧١ هزار بشکه در روز بوده که از این میزان سه میلیون و ٢٧٦ هزار بشکه از بندرهای جنوب این کشور صادر شده است.

رئیس شرکت سومو افزود: ٥٩٥ هزار بشکه در روز نفت باقی مانده که از طریق خط لوله شمال عراق به بندر جیحان ترکیه در سواحل مدیترانه صادر شده، شامل نفت اقلیم کردستان و تولید عراق از میدان های شمالی این کشور می شود.

شرکت دولتی نفت شمال عراق، صادرات از طریق خط لوله اقلیم کردستان را از ماه اوت و پس از پنج ماه توقف از سرگرفت.


کد خبر 271573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =