پژوهشگاه نفت به عنوان مرجع اصلی ارزیابی قیر در کشور مطرح است

پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان مرجع اصلی آنالیز و ارزیابی قیر در کشور مطرح است و آزمایشگاه های این مجموعه در ارزیابی قیر و فراورده های آن به سازمان ملی استاندارد ایران و گمرک کمک می کنند.

به گزارش خبرنگار شانا، علیرضا معینی، مدیر گروه پژوهش ارزیابی‌های تخصصی نفت خام و فرآورده‌های نفتی پژوهشگاه صنعت نفت، ظرفیت فعلی تولید قیر در کشور را حدود 3.5 میلیون تن در سال عنوان کرد و گفت: از این میزان، حدود 2 میلیون تن در پروژه‌های راهسازی و تولید محصولات قیری مصرف و مابقی آن صادر می‌شود.

وی افزود: ایران با توجه به حجم عظیم تولید قیر، هیچگونه وارداتی ندارد و از تولید کننده‌های نسبتا بزرگ دنیاست.

 معینی با بیان این که عمده فعالیت‌های قیر و راهسازی پژوهشگاه صنعت نفت در قالب اجرای پروژه‌های تحقیقاتی انجام شده است و ادامه دارد، افزود: در این واحد فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف از جمله ارزیابی قیرهای استحصالی از نفت‌های خام، ارتقا کیفیت قیرهای تولیدی کشور، توسعه مصارف و کاربردهای قیرهای تولیدی و قیرهای طبیعی، فرموله کردن فرآورده‌های مختلف ویژه قیری نظیر پوشش محافظتی لوله‌ها بر پایه قیر، امولسیون‌های قیری، ماستیک‌ها، پرایمرها، قیرهای پلیمری، آسفالت گوگردی و ... انجام شده است.

به گفته وی، فرموله کردن و واگذاری دانش فنی محصولات پوششی لوله‌ها بر پایه قیر و نیز تهیه دانش فنی آسفالت گوگردی و ساخت موفقیت آمیز جاده برای اولین بار در کشور از جمله دستاوردهای واحد قیر پژوهشگاه به شمار می رود؛ همچنین ارائه خدمات علمی، آزمایشگاهی و مشاوره‌ای به صنایع کشور از دیگر فعالیت‌های این واحد است.

معینی اظهار کرد: به دلیل وجود تجهیزات کارآمد و همچنین نیروی انسانی با تجریه و تحقیقات بسیار زیاد، واحد قیر پژوهشگاه از دیرباز به عنوان تنها مرجع علمی در زمینه قیر و فرآورده‌های قیری مطرح بوده است و هم اکنون با وجود خصوصی شدن صنعت قیر، همچنان در این زمینه مرجع است.

مدیر گروه پژوهش ارزیابی‌های تخصصی نفت خام و فرآورده‌های نفتی پژوهشگاه صنعت نفت ادامه داد: از آنجا که بسیاری از آزمایشگاه‌های کشور همانند آزمایشگاه های پژوهشگاه توان ارائه خدمات در زمینه قیر و محصولات قیری را ندارند، سازمان ملی استاندارد ایران این مرکز را مرجع خدمات آزمایشگاهی می‌داند و در بسیاری موارد، آنالیز و تعیین ماهیت قیرها و فرآورده‌های قیری داخلی و یا صادراتی را به پژوهشگاه ارجاع می کند.

وی گفت: همچنین گمرکات کشور برای شناسایی ماهیت نمونه های صادراتی قیر، همواره نمونه‌ها را به صورت پلمب شده برای پژوهشگاه ارسال می‌کنند تا از صحت و سقم کیفیت مواد ارسال شده اطمینان یابند تا در آینده در خارج از کشور دچار مشکل نشویم.

معینی افزود: پژوهشگاه صنعت نفت به وزارت راه، عمده‌ترین مصرف کننده قیر در کشور، پیشنهاد داده قوانین و مقرراتی ویژه را برای پیمانکاران خود وضع و دوره‌های آموزشی مناسبی را برای کارخانه‌های تولید کننده قیر برگزار کند تا سطح دانش فنی در این زمینه ارتقا یابد.

وی همچنین بر دقت و انسجام در بازرسی‌ها و نظارت‌ها تاکید کرد و گفت: اگر هر مصرف کننده یک گواهی کنترل کیفیت و استاندارد را از محصول درخواستی خود طلب کند، مشکلات غیر استاندارد بودن محصولات به حداقل می رسند.

معینی با بیان این که کشورهای آسیایی و آفریقایی بیش‌ترین خریداران قیر ایران هستند، ادامه داد: با توجه به مقدار قابل توجه تولید قیر در کشور و همچنین صادرات و قیمت بالای آن، تولید آن می‌تواند به اقتصاد کشور کمک شایانی کند.

کد خبر 271582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =