اثر گرانش در مخازن نفتی شبیه‌سازی شد

مدل نفت سیاه یکی از مدل‌های پرکاربرد در حوزۀ شبیه‌سازی مخازن نفت است.

به گزارش شانا، شبیه‌سازی مخزن نفتی با هدف یافتن راهکارهایی برای افزایش برداشت، بیش از نیم قرن سابقه دارد که در بین مدل‌های متنوعی که برای توصیف جریان چند فازی درون مخازن به کار می‌رود، مدل نفت سیاه به دلیل سادگی نسبی و ارائه تصویر کلی مناسب از جریان چند فازی درون مخزن، یکی از مدل‌های پرکاربرد در شبیه‌سازی مخازن محسوب می‌شود.

در این مدل از تغییر دمای مخزن صرف نظر شده و جریان درون محیط متخلخل شامل سه جز و سه فاز مورد توجه است. این مدل همچنین اثرات تراکم پذیری و انتقال جرم بین فازها را که برای شبیه‌سازی روش‌های افزایش برداشت اولیه و ثانویه مهم هستند را در نظر دارد.

در عین حال، دسته معادلات پایستگی جرم در این مدل غیر محدب و دارای ساختاری پیچیده است. به همین علت استفاده از روش‌های معمول عددی با مشکلاتی همراه است. با در نظر گرفتن اثرات گرانش در معادلات حاکم، این عدم تحدب بیشتر شده و به‌ویژه در غیاب سازوکارهای پخش مانند موئینگی سبب ایجاد شوک‌های انبساط غیر فیزیکی در پاسخ‌ها می‌شود. 

در نوشتار «شبیه‌سازی یک‌بعدی اثر گرانش در مخازن نفتی با استفاده از مدل نفت سیاه و روش عددی موج غالب» با استفاده از روش عددی جدیدی به‌نام موج غالب که روشی تک موج و بدون نیاز به تجزیه مشخصی بوده، اقدام به شبیه‌سازی جریان در مخازن با استفاده از مدل نفت سیاه می‌شود.

نتایج شبیه‎سازی حاکی از آنست که با در نظر گرفتن اثر گرانش در معادلات مدل نفت سیاه، میزان عدم تحدب توابع شار در دسته معادلات پایستگی جرم، بسیار افزایش می‌یابد، به گونه‌ای که برای جلوگیری از ایجاد شوک‌های انبساطی نیازمند استفاده از روندهای تصحیح آنتروپی است.
کد خبر 271608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =