۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵
  • کد خبر: 271627
افزایش تقاضای ال ان جی در اروپا

تقاضای گاز در اروپا بویژه در انگلیس و ایتالیا در شش ماهه اول سال 2016 افزایش یافت. کاهش قیمت گاز عامل اصلی افزایش تقاضا در این ناحیه است.

به گزارش شانا، در حال حاضر قیمت تک محموله‌های ال ان جی در منطقه شمال غرب اروپا به پایین‌ترین سطح در هفت سال گذشته تنزل یافته است. این درحالی است که قیمت زغال‌سنگ در فاصله ماه‌های آوریل تا اکتبر حدود 60 درصد افزایش یافته، قیمت گاز در همین مدت در بازارهای اصلی (Hubs) این ناحیه 10 الی 15 درصد افزایش یافته است.

در انگلیس، کاهش قیمت‌های گاز به همراه بالارفتن هزینه کربن عوامل عمده افزایش مصرف گاز هستند. پس از اعمال هزینه کربن، سهم گاز در سه ماهه دوم سال 2016 در بخش نیروگاهی از 29.9 درصد در زمان مشابه سال 2015 به 45.2 درصد افزایش یافت.

در مقابل، سهم زغال‌سنگ در زمان مشابه از 20.3 درصد به 5.8 درصد تنزل یافت. انگلیس در نظر دارد تا سال 2025 سهم زغال‌سنگ در بخش نیروگاهی خود را به صفر رسانده و گاز و انرژی هسته‌ای را جایگزین آن کند. این کشور در اقدامی تازه، مجوزهایی برای تولید گاز شیل صادر کرده و با ساخت یک نیروگاه هسته‌ای نیز موافقت کرده است.

در ایتالیا نیز مصرف گاز در شش ماه اول سال 2016 با 10.5 درصد افزایش به 9/9 میلیارد متر مکعب رسید. کاهش تولید از منابع برق آبی و کم ‌شدن قیمت گاز عوامل اصلی افزایش تقاضای گاز در ایتالیا هستند. در مقایسه با سال گذشته سهم گاز در بخش نیروگاهی با 10.5 درصد افزایش و سهم زغال سنگ با 12.5درصد کاهش روبرو شده است.

در آلمان و اسپانیا نیز با توجه به ظرفیت بالای تولید برق در بخش نیروگاهی امکان جایگزینی گاز با زغال‌سنگ وجود دارد. اما تاکنون، حجم بالای تولید زغال‌سنگ و قیمت پایین آن نسبت به گاز، مانع از جایگزینی گاز در بخش نیروگاهی این 2 کشور شده است.

با افزایش قیمت گاز که موثر از افزایش قیمت نفت بوده، ادامه روند جایگزینی گاز با زغال‌سنگ در شمال غرب اروپا، با تردید همراه شده است. در حالی که بازار گاز در این منطقه در وضعیت پیش‌بهین (پایین‌تر بودن سطح قیمت‌ها در بازار تک محموله‌ها از سطح قیمت‌ها در بازار آتی) است، بازار زغال‌سنگ در وضعیت پس‌بهین (پایین‌تر بودن سطح قیمت‌ها در بازار آتی نسبت به سطح قیمت‌ها در بازار تک محموله‌ها) قرار دارد.  

کد خبر 271627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =