مسکو آماده تثبیت تولید نفت برای بازگشت توازن به بازار نفت است

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه روز دوشنبه (سوم آبان ماه) گفت که به همراه همتای قطری و دبیر کل سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) اقدامات احتمالی مشترک برای ایجاد ثبات در بازار نفت را بررسی کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از وین، این در حالی‎است که قرار است نشست 30 نوامبر (10 آذر ماه) اوپک به منظور تحکیم توافق سپتامبر الجزیره در باره محدود کردن تولید نفت به منظور بهبود قیمت های جهانی این کالا، برگزار شود.

با این‎که مسکو عضو اوپک نیست، اما اقتصاد روسیه به عنوان بزرگ ترین تولید کننده نفت جهان، به علت افت قیمت‎های نفت مانند کشورهای عضو اوپک به شدت آسیب دیده است.

وزیر انرژی روسیه که پس از دیدار از ریاض در روز یکشنبه (دوم آبان ماه) برای مذاکره با خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، به وین سفر کرده است، گفت: کاهش شدید قیمت های نفت خام، تهدید کاهش تولید نفت و نوسان غیرقابل پیش بینی در قیمت ها را به وجود آورده است.

وی افزود: محدود کردن یا حتی کاهش تولید برای مدتی معین، تصمیم درستی برای انرژی جهانی است. تثبیت سطح تولید به عنوان یک اقدام کوتاه مدت، ممکن است به کاهش نوسان بازار و ثبات آن کمک کند.

کشورهای عضو اوپک در نشست فوق‎العاده ماه گذشته (سپتامبر) الجزیره در باره کاهش نه چندان زیاد تولید که قرار است جزئیات آن در هفته های آینده قطعی شود، توافق کردند که هدف از آن، رساندن سطح تولید به دامنه 32 میلیون و 500 هزار تا 33 میلیون بشکه در روز است.

وزیر انرژی روسیه در نشست خبری پس از ملاقات با محمد بن صالح الساده، همتای قطری و محمد سانوسی بارکیندو، دبیر کل اوپک، در وین گفت: ما به صورت مفصل در باره وضع کنونی بازار نفت و سازوکارها و گزینه های مختلف برای اقدام مشترک بحث و گفت گو کردیم.

نواک روز دوشنبه تاکید کرد: تثبیت تولید نفت، ابزار موثری است که مسکو آماده کاربرد آن به منطور ایجاد توازن در بازار است.

وی افزود که مسکو گزینه های مختلف را بررسی می کند، اما در این باره توضیح بیشتری نداد.

هر چند وزیر انرژی روسیه به سطح تولیدی که مسکو آماده محدود کردن تولید خود خواهد بود، اشاره ای نکرد، اما گفت که مقام های کشورهای عضو و غیر عضو اوپک از جمله روسیه شرایط توافق احتمالی را در روزهای 28 و 29 اکتبر (هفتم و هشتم آبان ماه) در وین بررسی خواهند کرد.

این در حالیست که تولید ماه سپتامبر روسیه به سطح 11 میلیون و 100 هزار بشکه در روز رسید که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق تاکنون بی سابقه بوده است و شرکت های عمده نفتی این کشور قصد دارند با بهره برداری از میدان های تازه نفتی، تولید را افزایش دهند.

دبیر کل اوپک نیز در پایان نشست روز دوشنبه گفت: مسکو و اوپک به بازارهای باثبات و قابل پیش بینی، متعهد هستند.

کد خبر 271633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =