روابط اقتصادی ایران و اتریش افزایش می‌یابد

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در یک‎سال گذشته هیئت‌های مختلفی میان ایران و اتریش در رفت و آمد بوده‌اند، باید تلاش کنیم که در شرایط جدید از فرصت‌های به وجود آمده برای تحکیم مناسبات اقتصادی و رشد حجم مبادلات استفاده کنیم.

به گزارش شانا، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران، دیروز (دوشنبه سوم آبان ماه) در دیدار با با کارل هاینس کپف، رئیس دوم پارلمان اتریش، بر لزوم رفع موانع بانکی و تجاری ازسوی دولت‌ها برای افزایش ارتباط و سطح همکاری بخش‌های خصوصی 2 کشور تاکید کرد.

وی رابطه ایران و اتریش را با بیش از پنج قرن سابقه، استثنایی و حائز اهمیت عنوان کرد و افزود: در میان کشورهای اروپایی، اتریش در باره مسائلی مانند جنگ تحمیلی و تحریم‌های اخیر ایران موضع گیری‌های منطقی داشته است، همچنین ما تلاش اتریش برای برقراری مذاکرات هسته‌ای و به نتیجه رسیدن آن را فراموش نمی کنیم.

شافعی تصریح کرد: اتریش از جمله کشورهای اروپایی است که از نظر فناوری، هنر و فرهنگ در میان دیگر کشورها شاخص است و امیدواریم روابط دوستانه میان 2 ملت روز به روز توسعه یابد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران زمینه های همکاری میان بخش‌های خصوصی ایران و اتریش را متنوع دانست و عنوان کرد: طی یک‎سال گذشته هیئت‌های مختلفی میان 2 کشور در رفت و آمد بوده‌اند، باید تلاش کنیم که در شرایط جدید از فرصت‌های به وجود آمده برای تحکیم مناسبات اقتصادی و رشد حجم مبادلات استفاده کنیم.

وی محورهای همکاری ایران و اتریش را تحقیق و توسعه، ارتباط شرکت‌های دانش بنیان، تحقیقات محیط زیست و کشاورزی ارگانیک ارزیابی کرد و گفت: یکی از سیاست‌های دولت ایران، توسعه خطوط ریلی درون و برون شهری است و اتریش که در این زمینه تجربه‎های خوبی دارد می‌تواند در انجام این پروژه‌ها همکار ایران باشد.

شافعی از تلاش مجلس ایران پیرامون تسهیل قوانین پولی و بانکی خبر داد و افزود: امیدواریم که با استانداردسازی بنگاه‌های مالی کشور، نتایج بین‌المللی خوبی را شاهد باشیم.

کارل هاینس کپف، رئیس دوم پارلمان اتریش نیز در این دیدار با اشاره به روابط خوب میان 2 کشور گفت: افزون بر روابط تاریخی بین 2 کشور، دلایل زیادی برای داشتن رابطه‌ای حسنه بین ایران و اتریش وجود دارد.

وی افزود: اتریش کشوری کوچک است، اما همواره تلاش کرده‌ایم که زمینه‌ای مناسب برای مذاکرات هدفمند ایجاد کنیم و سهمی در رفع مشکلات بین‌المللی داشته باشیم، همواره تلاش می‌کنیم که بی‌طرفی خود را حفظ و مواردی که باید راجع به آن‌ها گفتگو کنیم را در عین بی‌طرفی بیان کنیم.

هاینس کپف تصریح کرد: در ایامی که ناآرامی جهان و منطقه خاورمیانه را فرا گرفته است، کشورهایی مثل ایران باید در حفظ ثبات گام بردارند، هدف از این که شهر وین را برای مذاکرات معرفی کردیم جدا کردن ایران از محدودیت‌ها و جبران فرصت‌های از دست رفته قبلی بود.

رئیس دوم پارلمان اتریش از وجود روابط خوب اقتصادی بین بنگاه‌های 2 کشور ابراز خشنودی کرد و گفت: روابط خوبی بین اتاق ایران و اتاق اتریش برقرار است، توسعه همکاری‌های اقتصادی در زمینه‌هایی همانند تامین آب آشامیدنی، دفع زباله، توسعه زیرساخت‌ها، فناوری و حفظ محیط زیست که اتریش تجربیات فراوانی در آن دارد می‌تواند در افزایش مناسبات اقتصادی 2 کشور تاثیر گذار باشد.

وی حضور پررنگ شرکت‌های این کشور در جهان را زمینه‌ای مهم برای افزایش مناسبات 2 کشور دانست و گفت: ما شرکت‌ها و بنگاه‌ها را حمایت و تشویق می‌کنیم که روابط اقتصادی با ایران را افزایش دهند.

هاینس کپف افزود: استانداردهای جدید بانکی بسیار سخت گیرانه هستند و بانک‌های مرکزی ایران و اتریش می‌توانند با کار مشترک، در این زمینه گام‌های موثری بردارند.

کد خبر 271635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =