همکاری‌ ایران و چین در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش می‌یابد

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و رئیس آکادمی علوم چین، بر افزایش همکاری‌های 2 کشور در باره انرژی‌های تجدیدپذیر، فناوری، برنامه‌های علمی مرتبط با منابع آب و غیره تاکید کردند.

به گزارش شانا، ایران و چین با امضای یک یادداشت تفاهم که ضمیمه تفاهم‌نامه تاسیس صندوق مشترک حمایت از توسعه علم و فناوری جاده ابریشم محسوب می‌شود، همکاری‌ها و مناسبات خود را در زمینه‌های مختلف فناوری گسترش می‌دهند.

این یادداشت تفاهم همکاری شامگاه دوشنبه (سوم آبان ماه) در مراسمی بین سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و بای چون لی، رئیس آکادمی علوم چین امضا شد.

این یادداشت همکاری همسو با تفاهم‌نامه‌ای است که پارسال ازسوی ستاری و پروفسور بای در حضور رؤسای جمهوری ایران و چین، برای ایجاد صندوق علم و فناوری راه ابریشم امضا شد.

دو طرف با امضای این یادداشت تفاهم توافق کردند که سطح همکاری‌ها در صندوق مشترک حمایت از توسعه فناوری جاده ابریشم را گسترش داده و مناسبات را در بخش‌های مختلف افزایش دهند.

دو طرف همچنین اعلام کردند که در خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر، فناوری، برنامه‌های علمی مرتبط با منابع آب، هوشمندسازی مصنوعی و در عرصه‌های علوم و مواد پیشرفته همکاری نزدیک‌تری داشته باشند.

توسعه فعالیت‌ها در بخش‌های بیوفناوری، اطلاع رسانی، کشاورزی، ارتباطات، هوا فضا، بهداشت، داروسازی و تجهیزات پزشکی از دیگر مفاد مورد توافق طرفین در این تفاهم‌نامه بود، 2 طرف همچنین موافقت کردند که به طور مشترک در طول یک سال، 6 طرح را اجرا کنند.

همچنین مقرر شد از سوی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری برای هر طرح مبلغ 40 هزار دلار در اختیار محققان ایرانی قرار گیرد که طرف چینی نیز پذیرفت همین مبلغ را در اختیار محققان کشورش قرار دهد.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در سفر سه روزه خود به چین افزون بر ملاقات با مقام‌های علمی این کشور از مراکز علمی و فناوری پکن و شهر شوجو در استان شانشی در مرکز چین بازدید خواهد کرد.

جیانگ رونگ، دبیرکل شورای توسعه تجارت بین‌الملل چین در شانگهای نیز چندی پیش در دیدار با رایزن بازرگانی ایران در چین، از علاقه خود و نهاد زیر مجموعه‌اش برای گسترش همکاری‌ها با ایران سخن به میان آورد و از ایران و چین به عنوان 2 کشور با تمدن نام برد که روابط آن‌ها همواره با دوستی همراه بوده است.

وی همچنین با اشاره به علاقه چین برای احیای جاده ابریشم، پیگیری این طرح بزرگ را به منزله ایجاد فرصت‌های عظیم همکاری میان 2 کشور ایران و چین دانست.

کد خبر 271639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =