واگذاری بهره برداری از میدان های نفتی عراق به شرکت های خارجی

وزارت نفت عراق قصد دارد برای بهره برداری از میدان های نفتی کوچک و متوسط واقع در استان های مرکزی، بصره و میسان این کشور، به طور مستقیم با شرکت‎ها و کنسرسیوم های بین‎المللی نفت وارد مذاکره شود.

به گزارش پایگاه اویل پرایس، بر اساس اسناد مناقصه که در پایگاه اینترنتی وزارت نفت عراق منتشر شد، به شرکت های نفت خارجی امکان ارایه پیشنهادهایشان در باره شرایط قرارداد، داده خواهد شد.

نوزده شرکت نفتی جهان که مقام های رسمی عراق پیشتر آنها را تائید کرده‌اند، در روند مناقصه رقابت خواهند کرد که شامل 6 شرکت از ژاپن و شرکت های دیگری از روسیه، ایتالیا و امارات متحده عربی خواهد بود.

همچنین شرکت هایی که از قبل صلاحیت آنها تایید نشده است، می توانند با پرداخت 15 هزار دلار و ارایه مدارک در باره توانایی فنی و مالی خود، در این مناقصه حضور یابند.

قصد دولت عراق برای بستن قرارداد مستقیم با شرکت های نفتی خارجی نشانگر چرخشی در راهبرد آن نسبت به قراردادهای پیشین برای بهره برداری از میدان های عظیم جنوب این کشور مانند رمیله و مجنون است.

وزارت نفت عراق بر اساس قراردادهای قبلی که خدمات محور هستند، به شرکت های بین‎‏المللی بابت هر بشکه نفت تولید شده، مقدار مشخصی حق‎الزحمه به دلار می پردازد.

بغداد در پی افت قیمت های نفت از سال 2014 مجبور شد در حالی که درآمد کمتری از فروش نفت به دست می آورد، بر اساس قراردادهای پیش از این سال، مبلغ ثابتی به شرکت های نفتی مانند بی پی انگلیس، شل انگلیس و هلند و لوک اویل روسیه بپردازد.

 وزارت نفت عراق خواستار مذاکره دوباره و تجدیدنظر در باره این توافق‌ها به منظور انعطاف‎پذیر کردن این حق‎الزحمه بر اساس نوسان قیمت های نفت در بازار و وادار کردن این شرکت‎ها به پرداخت سهم بیشتری از هزینه تولید در هنگام افت قیمت های جهانی نفت شد.

فیاض النعمه، معاون وزیر نفت عراق گفته است که این کشور در مجموع در ماه سپتامبر 2016 چهار میلیون و ٢٢٨ هزار بشکه نفت در روز در میدان های شمال و جنوب عراق که در اختیار بغداد است و ٥٤٦ میلیون بشکه در روز نیز از میدان های تحت نظارت اقلیم کردستان تولید کرده است.

کد خبر 271644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =