اقتصاد دانش بنیان مهم‌ترین جایگزین درآمدهای نفتی است

معاون اول رئیس جمهوری گفت: مهم‌ترین جایگزین برای درآمدهای نفتی اقتصاد دانش بنیان است که متکی بر فکر و دانش انسان باشد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری، امروز (سه شنبه چهارم آبان ماه) در همایش مدیران ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان این که ایران در منطقه‌ای راهبردی واقع شده و همه دنیا به این منطقه حساس هستند، افزود: منطقه خاورمیانه کانون تامین انرژی بسیاری از کشورهای جهان است، برخی تلاش می‌کنند نبض این منطقه که می‌تواند اقتصاد را به حرکت درآورد، در اختیار گیرند و حضور پررنگی داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به این که خوشبختانه ایران همه مولفه‌های قدرت را در اختیار دارد، افزود: جمعیت فراوان، نیروی جوان، خلاق و تولیدکننده و فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی در ایران زمینه‌های مناسبی برای توسعه و پیشرفت فراهم کرده‌اند.

وی با یادآوری این که امروز ایران در توسعه علم و فناوری جزو کشورهای برتر جهان است، تصریح کرد: ایران در صنایع مختلف نظیر صنایع هوا و فضا، سلول‌های بنیادین، بایوفناوری و  دیگر زمینه‌ها به توانمندی قابل توجهی دست یافته و در برخی رشته‌ها جزو 6 کشور نخست جهان است.

جهانگیری با اشاره به چالش‌های پیش روی اقتصاد کشور گفت: برخی از این مشکلات ساختاری است و متاسفانه اقتصاد ایران متناسب با دیگر بخش‌ها نظیر صنایع دفاعی متحول نشده است.

معاون اول رئیس جمهوری یکی از دلایل تحول و پیشرفت خیره کننده در بخش صنایع دفاعی را اعمال تحریم‌ها عنوان کرد و افزود: ایران با تحریم توانست با اتکا بر توانمندی داخلی بسیاری از نیازمندی‌های خود را در بخش صنایع دفاعی تامین کند.

وی ادامه داد: تحریم کردن کشوری مانند ایران کاری عاقلانه نیست، زیرا ایران ظرفیت‌های فراوانی دارد و در رویارویی با محدودیت‌ها و تحریم‌ها، با اتکا به ظرفیت‌های داخلی نیازمندی‌های خود را تامین خواهد کرد.

جهانگیری تصریح کرد: مقام معظم رهبری با هوشمندی، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را در این مقطع ابلاغ کردند که پیام مهم آن نیز در حقیقت همان تجربه ارزشمند در بخش صنایع دفاعی است، به این معنا که باید با استفاده از ظرفیت‌های داخلی، آسیب پذیری اقتصاد را به حداقل برسانیم.

معاون اول رئیس جمهوری عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی سیاست‌هایی روشن برای توسعه کشور است و جهت‌گیری‌های مهمی نیز برای بخش دفاعی دارد، یکی از رویکردهای اقتصاد مقاومتی دانش بنیان بودن است و اگر بخواهیم از محدودیت‌ها و تحریم‌ها صدمه نبینیم باید در وهله نخست بررسی کنیم که در دوران تحریم، دشمن کدام نقطه را بیش از دیگر بخش‌ها تحت فشار قرار داد.

وی گفت: تمرکز تحریم‌های خارجی بیش از دیگر بخش‌ها در حوزه نفت و گاز بود و ما باید برای پیشگیری از تکرار آن، اقتصاد کشور را از اتکا به درآمدهای نفتی رها کنیم.

جهانگیری افزود: متاسفانه با وجود این که همواره بر کاهش وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی تاکید شده، اما هیچ گاه جایگزین مناسبی برای آن معرفی نشده است، در مقطعی معادن را به‌عنوان جایگزین نفت معرفی می‌کردند که البته آن هم همانند نفت روزی پایان می یابد، مهم‌ترین جایگزین برای درآمدهای نفتی اقتصاد دانش بنیان است که متکی بر فکر و دانش انسان باشد.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به رویکرد درون‌زایی اقتصاد مقاومتی به‌معنای استفاده از ظرفیت‌های داخل کشور، تصریح کرد: نیروهای مسلح کشور ظرفیتی هستند که می‌توانند در خدمت توسعه کشور باشند، هیچ کس نمی‌تواند این ظرفیت را نادیده بگیرد.

وی یکی از برنامه‌های دولت که مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است را راه‌اندازی واحدهای تولیدی کشور عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در بخش صنایع دفاعی تقریبا همه واحدها فعال هستند.

جهانگیری از توسعه صادرات غیرنفتی به‌عنوان یکی دیگر از اولویت‎ها و برنامه‌های دولت نام برد و افزود: باید صنعت کشور را به بازارهای بزرگ دنیا متصل کنیم و تا این اتفاق محقق نشود قادر نخواهیم بود بر چالش بیکاری غلبه و تولیداتی قابل رقابت به بازارهای بین‌المللی ارائه دهیم.

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر این که شرایط ایران از هر نظر برای سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی مهیاست، تصریح کرد: سرمایه گذاران باید در ایران احساس امنیت کنند، زیرا چالش بیکاری و مشکل معیشت مردم جز از طریق تولید و سرمایه گذاری حل نخواهد شد.  

وی با اشاره به مشکلات و  محدودیت‌های دولت در بخش بودجه، عنوان کرد: با وجود همه مشکلات و محدودیت‌ها، دولت همواره تلاش کرده است نیازهای نیروهای مسلح کشور را تامین کند و این که برخی رسانه‌ها دولت را به بی‌توجهی به نیروهای مسلح متهم می‌کنند به دور از انصاف است.

سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در این مراسم با اشاره به اقدامهای صورت گرفته در سال‌های اخیر گفت: این وزارتخانه برای پاسخ مناسب به مطالبات نیروهای مسلح باید صنایع آلاینده خود را از شهرها خارج و در کنار آن صنایع را نوسازی کند.

سردار دهقان با تاکید بر این که امروز قادر هستیم در بخش ریلی، حمل و نقل عمومی، نیرو و نفت و گاز ماموریت و مسئولیت بپذیریم، افزود: وزارت دفاع با همه توان در خدمت سیاست‌های دولت است و خوشبختانه امروز در نیازهای دفاعی به هیچ عنوان مشکل و گره فناورانه در تولید صنایع مرتبط با نیروهای مسلح نداریم.

کد خبر 271650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =