ظرفیت ایجاد انرژی‌های نو در ایران به 1000 مگاوات می‌رسد

معاون وزیر نیرو گفت: طی برنامه ششم توسعه، ظرفیت ایجاد انرژی‌های نو در داخل کشور به 1000 مگاوات می‌رسد.

به گزارش خبرنگار شانا، علیرضا دائمی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو، دیروز (دوشنبه، سوم آبان ماه) با حضور در بیست و هفتمین نشست کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران، گفت: این وزارتخانه در همکاری با شرکت‌های خارجی، سه محور اساسی انتقال دانش فنی، سرمایه‌ گذاری در داخل کشور و ایجاد شرکت‌های مشترک را ملاک عمل قرار می‌دهد.

وی به ارائه گزارشی در خصوص مدیریت آب و برق در ایران پرداخت و افزود: بر اساس آمار شورای جهانی انرژی، ایران از سال 1995 میلادی در کمربند خشک جهان قرار گرفته و شرایط بد آبی را تجربه می‌کند.

دائمی با بیان این که ایران 0.36 درصد منابع آبی جهان را در اختیار دارد، تصریح کرد: با این حال، بر اساس آمار سازمان ملل متحد، 100 درصد جمعیت کشور به آب شرب دسترسی دارند.

معاون وزیر نیرو با هشدار درباره این که کشور در بحران آبی به سر می‌برد، عنوان کرد: مطالعات جهانی نشان می‌دهد که میانگین دمای کشور در فاصله زمانی سال‌های 1980 تا 2000 میلادی نزدیک به 2 درجه افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2040 میانگین دمای کشور تا 4 درجه رشد داشته باشد.

وی با بیان این که بر اساس مطالعات شورای جهانی انرژی، تا سال 2050 میلادی مشکلات ایران در تامین انرژی رو به افزایش خواهد گذاشت، گفت: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال 2050، ایران همچنان وابسته به انرژی‌های فسیلی است، در حالی که سناریو شورای جهانی انرژی برای ایران، تغییر روش و استفاده از انرژی‌های نو و کاهش گازهای گلخانه‌ای است.

دائمی با بیان این که ایران در زمینه تولید انرژی الکتریکی در رتبه 14 جهان قرار دارد، افزود: در تولید برق، ایران و کره‌جنوبی در یک رتبه و مقام قرار دارند، حال آنکه عمده مصارف برق در ایران مربوط به بخش خانگی است، اما در کشور کره بخش عمده‌ای از انرژی برق در بخش صنایع و کارخانجات مصرف می‌شود.

دائمی با بیان این که ظرفیت نصب در بخش برق کشور 75 هزار مگاوات است، تصریح کرد: 51 درصد نیروی برق کشور توسط بخش غیردولتی تولید می‌شود و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این میزان باید به 80 درصد برسد.

معاون وزیر نیرو از برنامه این وزارتخانه نیرو برای بازنشستگی چندین واحد نیروگاهی بالای 50 سال در کشور خبر داد و عنوان کرد: هر سال 5 درصد به میزان پیک مصرف برق در کشور اضافه می‌شود.

وی در ادامه یکی دیگر از مشکلات حوزه برق و انرژی کشور را راندمان پایین در این حوزه عنوان کرد و گفت: در سال 2012 میلادی، راندمان نیروگاه‌های کشور 37.2 درصد بود که طبق برنامه‌ریزی که صورت گرفته، تا سال 2020 این میزان باید به 44 درصد برسد.

دائمی افزود: از این پس وزارت نیرو اجازه ورود نیروگاه‌های جدید که کمتر از 60 درصد راندمان را داشته باشند نخواهد داد.

معاون وزیر نیرو به اهمیت توسعه انرژی‌های نو در کشور اشاره و تصریح کرد: در پهنه جغرافیایی ایران، چهار منبع انرژی‌های تجدیدپذیر بادی، خورشیدی، زمین‌گرمایی و پسماند وجود دارد که ظرفیت‌های بالایی نیز برای تولید در این بخش‌ها فراهم است.

وی از برنامه‌ریزی وزارت نیرو برای ایجاد مزارع بادی در کشور خبر داد و عنوان کرد: سرمایه‌ گذاری در این بخش کاملا صرفه اقتصادی دارد، به‌ گونه‌ای که دولت به مدت 10 سال برق تولیدی این بخش را به صورت تضمینی خریداری می‌کند.

دائمی گفت: میزان نصب انرژی‌های نو در کشور کمتر از یک درصد است، این در حالی است که وزارت نیرو برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای ارتقای آن تا 100 مگاوات دارد، همچنین طی برنامه ششم توسعه، ظرفیت ایجاد انرژی‌های نو در داخل کشور به 1000 مگاوات می‌رسد.

معاون وزیر نیرو با بیان این که ظرفیت تولید برق از بخش زمین‌گرمایی در کشور تا 400 مگاوات است، افزود: در بخش تولید برق‌آبی که از رودخانه‌ها امکان‌پذیر است، تا 25 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق در داخل کشور وجود دارد.

حمیدرضا صالحی، نایب رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران، نیز در این جلسه از حضور سرمایه‌ گذاران خارجی در بخش آب و برق کشور خبر داد و با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت نیرو و کشور هلند در خصوص اجرای پروژه‌های آبی در کشور، گفت: هم اکنون زمینه فعالیت برای سرمایه‌ گذاران و شرکت‌های خارجی در ایران فراهم و روابط بانکی با کشورهای خارجی نیز در حال گشایش است.

منصور معظمی، رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران نیز طی سخنان کوتاهی، اظهار امیدواری کرد که وزارت نفت در پروسه اجرای قراردادهای جدید نفتی، فرصت‌های برابر را در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار دهد.

در ادامه این نشست، برخی از اعضای کمیسیون و فعالان اقتصادی دیدگاه‌ها و سوال‌های خود را با معاون وزیر نیرو در میان گذاشتند.

کد خبر 271667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =