ایران می تواند از طریق بوسنی و هرزگوین وارد بازار تجاری اروپا شود

رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین گفت: این کشور دارای چارچوب‌های قوی و قانونی در همکاری با اتحادیه اروپاست و جمهوری اسلامی ایران از طریق بوسنی و هرزگوین می‌تواند به راحتی وارد بازار تجاری اتحادیه اروپا شود.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی، امروز (سه‌‎‌شنبه، چهارم آبان ماه) پس از مذاکرات دوجانبه هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و بوسنی و هرزگوین در نشست مشترک خبری با همتای بوسنیایی خود با بیان این که روابط بوسنی و هرزگوین از آغاز استقلال تا امروز با ایران دوستانه و مستحکم بوده است، گفت: بی‌تردید این سفر سرآغازی برای توسعه هرچه بیشتر روابط تهران - سارایوو خواهد بود.

رئیس‌ جمهوری با اشاره به این که در سال‌های گذشته به دلیل مشکل تحریم، روابط 2 کشور شاهد دوران رکود بود، افزود: امروز بعد از برجام شرایط کاملا برای توسعه بیش از پیش روابط 2 کشور مهیاست و در مذاکرات دوجانبه راه‌های گسترش روابط اقتصادی و همکاری‌های بخش خصوصی و نیز روابط علمی، فرهنگی و گردشگری را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم و بنا شد فهرست همکاری‌ها در کمیسیون مشترکی که در ماه دسامبر در سارایوو تشکیل خواهد شد مورد بحث و توافق قرار گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد: سفر رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین به ایران زمینه مناسبی را برای توسعه روابط 2 کشور در چارچوب منافع ملی دو ملت فراهم کرده  و به روند توسعه روابط تهران - سارایوو شتاب دهد.

رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین نیز در این نشست مشترک خبری با بیان این که روابط 2 کشور همواره دوستانه، مستحکم و قوی بوده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمان جنگ بوسنی تلاش زیادی برای توقف جنگ و برقراری صلح و ثبات داشت و امروز شاهد روند تسریع همکاری‌های 2 کشور در بخش‌های مختلف هستیم.

باقر عزت بگوویچ افزود: تحریم‌ها باعث شد که در مقطعی روابط 2 کشور کاهش یابد، ما با خوشحالی اخبار مربوط به توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها را دریافت کردیم و این زمینه بسیار خوبی برای توسعه روابط بوجود آورده است.

وی تصریح کرد: مصمم هستیم با لغو موانع از جمله ارائه تسهیلات ویزایی و تسهیل در نقل و انتقال‌های پولی زمینه مناسبی برای بازرگانان و سرمایه‌ گذاران 2 کشور ایجاد کنیم.

بگوویچ ادامه داد: امروز یادداشت تفاهمی در خصوص همکاری بین بنگاه‌های کوچک و متوسط میان 2 کشور امضا شد که در روند توسعه و تقویت روابط موثر است.

رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین عنوان کرد: کشورش دارای چارچوب‌های قوی و قانونی در همکاری با اتحادیه اروپاست و جمهوری اسلامی ایران از طریق بوسنی و هرزگوین می‌تواند به راحتی وارد بازار تجاری اتحادیه اروپا شود.

کد خبر 271682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =