بغداد به طور مشروط آماده همکاری با اوپک است

نخست وزیر عراق اعلام کرد که به شرط حفظ سطح کنونی تولید نفت خام این کشور، بغداد آماده همکاری با اوپک به منظور دستیابی به توافقی در باره کاهش عرضه با هدف بهبود قیمت است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بغداد، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق روز سه شنبه (چهارم آبان ماه) در دیدار با محمد بارکیندو، دبیر کل سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، گفت: عراق آماده همکاری بر اساس تصمیم های درست است.

بارکیندو برای تحکیم توافق در باره کاهش عرضه به منظور تقویت قیمت های پائین نفت، پیشاپیش نشست 30 نوامبر (10 آذر ماه) اوپک به بغداد رفته است.

عراق دومین تولید کننده عمده اوپک پس از عربستان سعودی، اعلام کرده است که به علت نیاز به درآمد نفت برای مبارزه با گروه تروریستی داعش، تولید خود را کاهش نخواهد داد.

بغداد خواستار درنظرگرفته شدن معافیتی همانند ایران، نیجریه و لیبی که تولید آنان به علت تحریم ها و درگیری ها کاهش یافته است، برای عراق شده است.

بغداد می گوید که تولید واقعی عراق بالاتر از میزان ارزیابی اوپک است و تنها در صورتی ممکن است با کاهش تولید موافقت کنند که پایه بالاتری برای این کشور در نظر گرفته شود.

العبادی افزود: ما خواستار افزایش قیمت های نفت هستیم، اما در باره آمار تولید ما اشتباه شده است.

در حالی که عراق تولید ماه گذشته (سپتامبر) خود را چهار میلیون و 774 هزار بشکه در روز اعلام کرده است، منابع ثانویه اوپک، تولید این کشور را در ماه یاد شده چهار میلیون و 455 هزار بشکه در روز ارزیابی کرده اند.

بارکیندو همچنین با جبار علی اللعیبی، وزیر نفت عراق، نیز ملاقات کرد. اللعیبی در این دیدار از تلاش های دبیر کل ابراز حمایت کرد، اما گفت که کشورش در صورتی از توافق نفتی این سازمان حمایت می‎کند که مستلزم کاهش تولید نفت عراق نباشد.

فلاح العامری، رئیس شرکت دولتی بازاریابی نفت عراق (سومو) نیز گفته است که این کشور نه برای اوپک و نه برای هیچکس دیگر، تولید خود را به کمتر از چهار میلون و 700هزار بشکه در روز کاهش نخواهد داد.

به گفته عاصم جهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق، اللعیبی روز سه‎ شنبه (چهارم آبان ماه) به بارکیندو گفته است این کشور امیدوار است اوپک به توافقی دست یابد که در آن، سطح تولید نفت عراق حفظ شود.

وی افزود: وزیر نفت عراق حمایت خود را از تلاش‎های دبیر کل اعلام و ابراز امیدواری کرد که نشست ماه نوامبر اوپک به توافقی بینجامد که به سود تولیدکنندگان نفت باشد.

کد خبر 271719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =