عرضه دوباره فرآورده‌های نفتی «آرامکو» به قاهره تأیید نشده است

وزیر نفت مصر خبر داد که ریاض هنوز ازسرگیری عرضه فرآورده‌های نفتی به قاهره را در ماه نوامبر تأیید نکرده است. مصر یشنهادهایی برای فروش فرآورده های نفتی از دیگر عرضه کنندگان خارجی دریافت کرده‌ است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، طارق الملا، وزیر نفت و منابع معدنی مصر دیروز (سه شنبه، 4 آبان) اعلام کرد که هنوز خبر تائید شده‌ای در باره ازسرگیری عرضه فرآورده‌های نفتی شرکت سعودی آرامکو به قاهره، برای ماه نوامبر، از عربستان دریافت نکرده است. 

الملا اعلام کرد: مدت قرارداد میان دو کشور پنج ساله است، بنابراین حتی اگر برای یک، دو یا سه ماه خللی در اجرای آن ایجاد شود، این قرارداد همچنان عملیاتی باقی خواهد ماند.

عربستان سعودی به موجب این قرارداد  23 میلیارد دلاری توافق کرده است که به مدت پنج سال ماهانه 700 هزار تن فرآورده های نفتی به مصر صادر کند. این قرارداد ابتدای سال 2016 میلادی میان شرکت‌‌های «سعودی آرامکوی» عربستان و «جنرال پترولیوم» مصر امضا شد.

عرضه این فرآورده‌های نفتی در ماه جاری (اکتبر) متوقف شده است.

این اقدام غیرمنتظره ریاض با اوجگیری دوباره تنش در روابط ریاض و قاهره پس از رای مثبت مصر به قطعنامه پیشنهادی مسکو درباره سوریه صورت گرفت که عربستان به شدت با آن مخالف بود.

وزارت نفت مصر چندی پیش اعلام کرد که قاهره پس از قطع تحویل فرآورده‌های نفتی شرکت سعودی آرامکوی عربستان در ماه جاری، پیشنهادهایی برای فروش فرآورده های نفتی از دیگر عرضه کنندگان خارجی دریافت کرده است.

شرکت سعودی آرامکو حدود ٤٠ درصد فرآورده های نفتی وارداتی مصر را تامین می کند.

 

کد خبر 271730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =