ایران مقصد اولویت‌دار هیئت‌های تجاری سراسر جهان است

رئیس کل بانک مرکزی گفت: ایران به تازگی به یکی از مقاصد اولویت‌دار هیئت‌های تجاری سراسر جهان تبدیل شده است که به بخش‌های بانکداری، نفت و گاز، هوانوردی، گردشگری، خودرو و زیرساختارها علاقه‌مندند.

به گزارش شانا، ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، امروز (چهارشنبه پنجم آبان ماه) در نخستین اجلاس سرمایه گذاری در ایران که به میزبانی سنگاپور برگزار شد گفت: انتظار می‌رود با تداوم سیاست‌های احتیاطی، افزایش صادرات نفت به همراه تکانه‌های مثبت در رشد و رفع کامل تحریم‌های اقتصادی، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ایران به 5 درصد و یا حتی بیشتر برسد.

وی با اشاره به این که در سه ماه نخست امسال، تولید ناخالص داخلی 5.4 درصد رشد داشته است و نرخ تورم از اوج 2 رقمی خود به نرخ تک رقمی رسید، آن‌را محصول سیاست پولی سختگیرانه بانک مرکزی دانست.

سیف بدهی خارجی ایران را بسیار اندک و تراز پرداخت‌های آن‌را مثبت ارزیابی و تصریح کرد: در طول چند دهه گذشته تمام تراز پرداخت‌های اقتصاد مازاد مثبت داشتند، بنابراین نرخ اندک بدهی خارجی کشور که حدود 2 درصد تولید ناخالص داخلی است می‌تواند منبع اطمینانی برای عملکرد آینده ایران در جذب سرمایه گذاری و منابع خارجی باشد.

رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد: از نظر سیاسی، توافق هسته‌ای بین ایران و کشورهای 1+5 ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران را اثبات کرد، این امر با رفع تحریم‌ها باعث برقراری ارتباط دوباره اقتصاد ایران به بازارهای جهانی شده و از همه مهم‌تر راه را برای بازگشت نظام بانکی ایران به بازارهای مالی بین‌المللی هموار می‌کند.

وی، رفع تحریم‌های ایران را فرصت بی‌سابقه‌ای برای سرمایه گذاران دانست و گفت: در طول 25 سال گذشته بنگاه‌هایی از بیش از 50 کشور جهان میلیاردها دلار در زمینه‌های انرژی، پتروشیمی، معادن مس، صنعت فولاد، مخابرات، خودروسازی و داروسازی در ایران سرمایه گذاری کردند.

سیف به ظرفیت‌های ایران برای سرمایه گذاری خارجی اشاره کرد و افزود: ایران ظرفیت‌های سرمایه گذاری بالقوه بزرگی در فناوری اطلاعات و ارتباطات و صنایع هوایی دارد، ما از هرگونه سرمایه گذاری مستقیم خارجی صادرات محور در زمینه کالاهای مصرفی بادوام، ماشین آلات، فعالیت‌های مبتنی بر صرفه جویی در مصرف انرژی و صنایع نفت و گاز استقبال می‌کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی با تشریح ویژگی‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی ایران، از ثبات اقتصادی ناشی از سیاست‌های دولت تدبیر و امید یاد کرد و گفت: ایران بخش بانکی بزرگ و توانمندی با تجربیات بین‌المللی دارد و فعالیت‌های آن شفاف و مطابق بهترین اقدامهای بین‌المللی است.

وی ادامه داد: ایران به تازگی به یکی از مقاصد اولویت‌دار هیئت‌های تجاری سراسر جهان تبدیل شده است که به بخش‌های بانکداری، نفت و گاز، هوانوردی، گردشگری، خودرو و زیرساختارها علاقه‌مندند.

نخستین اجلاس یک روزه سرمایه گذاری در ایران را موسسه میلیونر آسیا در سنگاپور میزبانی می‌کند.

لغو تحریم‌ها در ایران و به وجود آمدن فرصت‌های بی‌سابقه برای سرمایه گذاران از جمله عواملی است که باعث برگزاری این نشست اقتصادی در سنگاپور شده است.

برگزار کنندگان این نشست اعتقاد دارند که اقتصاد ایران از زیرساخت‌های مستحکمی برخوردار است و پیش بینی می‌شود میانگین رشد اقتصادی ایران در 5 سال آینده به‌صورت سالیانه رقمی بین 4 تا 6 درصد باشد.

کد خبر 271731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =