نروژ به نشست مقام‌های بلندپایه اوپک و غیراوپک نمی‌رود

وزارت نفت و انرژی نروژ اعلام کرد که این کشور دعوت اوپک را برای حضور در نشست مقام‌های بلندپایه کشورهای تولیدکننده نفت در وین رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت نفت و انرژی نروژ دیروز (سه شنبه، 4 آبان) خبر داد که این کشور دعوت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را برای حضور در نشست مقام های بلندپایه کشورهای عضو و غیر عضو این سازمان که قرار است بزودی در وین برگزار شود، نپذیرفته است.

سخنگوی این وزارت با تأیید دریافت دعوت نامه رسمی از سوی اوپک گفت: ما از این نشست اوپک مطلع شدیم، اما نروژ در این نشست حضور نخواهد یافت.

کشورهای عضو اوپک در نشست فوق‎العاده ماه گذشته (٣٠ سپتامبر، هفتم مهر ماه) الجزیره در باره کاهش تولید نفت توافق کردند و در این نشست قرار شد که کمیته‌ای از مقام های بلندپایه نفتی برای گفت و گو درباره جزئیات این توافق و سطح تولید هر یک از کشورها تشکیل شود.

از این رو، کمیته‌ای متشکل از مقام‌های بلندپایه کشورهای عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، از جمله روسیه، روزهای ٢٨ و ٢٩ اکتبر (هفتم و هشتم آبان ماه) در وین تشکیل می‌شود تا در باره توافق احتمالی برای محدود کردن تولید، گفت‌وگو کنند.

وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک مسئله حساس و مهم تعیین سهمیه تولید نفت هر یک از ١٤ عضو را به مقام‌های بلندپایه این کمیته واگذار کرده‌اند.

قرار است در نشست ٣٠ نوامبر اوپک در وین، درباره محدود کردن تولید نفت به منظور بهبود قیمت های جهانی این کالا، تصمیم‌گیری نهایی شود.

نروژ که عمده‌ترین تولیدکننده نفت در اروپای غربی به‌شمار می‌رود، عضو اوپک نیست و نزدیک به دو درصد از نفت مصرفی جهان را تأمین می‌کند.

کد خبر 271733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =