تحقق سهم موثر در بازار جهانی نفت و فرآورده، 2 راهبرد ایران است

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: ایران پس از احیای سهم در بازار جهانی نفت خام به حضور موثر خود ادامه می دهد و برای بازارهای جهانی فرآورده نیز برنامه ریزی می کند.

مجید کیانپور در گفت و گو با خبرنگار شانا درباره برنامه های وزارت نفت برای احیا و گسترش توان ایران در بازارهای جهانی نفت اظهار کرد: اقدامات ایران باید به گونه ای موثر باشد که رقیبان در اندیشه کسب سهم ایران در بازارهای جهانی نفت نباشند، زیرا سهم ایران در بازارهای جهانی باید مناسب با توان کشور باشد.

عضو کمیسیون عمران تصریح کرد: ایران همزمان با حفظ سهم در بازار جهانی نفت خام، لازم است برنامه های تکمیل زنجیره ارزش را پیگیری کند تا با تولید فرآورده و محصول نهایی، عواید بیشتری کسب کند، زیرا ارزش اقتصادی یک بشکه نفت فرآوری شده بیش از همان مقدار به شکل خام است.

این نماینده مجلس دهم گفت: تکمیل زنجیره ارزش همراه با ایجاد اشتغال در کشور  است. از این رو، باید این برنامه ها را در قالب اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی گسترش داد. 

وی افزود: سواحل ایران بیش از دو هزار کیلومتر است که توان پذیرش جمعیت و تاسیسات نفتی و پتروشیمی فراوانی را دارد. بنابراین، باید دارای های سرمایه ای کشور مانند نفت و گاز را استخراج و آن ها در طرح های زیربنایی مانند پتروشیمی، به سرمایه های مولد بدل کرد. 

عضو کمیسیون عمران گفت: باید بودجه جاری کشور را از عواید نفتی جدا کرد و تدابیری اندیشیده شود که درآمدهای نفتی از طریق سازوکارهای مشخص مانند صندوق توسعه ملی برای فعالیت های مولد سرمایه گذاری شود.

وی، توسعه صنایع و کوچک و متوسط را برای مولد شدن درآمدهای نفتی موثر دانست و گفت: کشورهای جنوب شرق آسیا بر روی صنایع متوسط و کوچک سرمایه گذاری مطلوب کرده اند و در این زمینه به موفقیت رسیده اند. 

عضو کمیسیون عمران افزود: ایران در بخش نفت، دو راهبرد اساسی پیش رو دارد، نخست حضور موثر در بازار جهانی نفت خام و سپس توسعه صنایع تکمیلی با کمک صنایع متوسط و میانی، دومین راهبرد اساسی ایران در صنعت نفت است.

کیانپور افزود: ظرفیت های نفت و گاز ایران فراوان و در این زمینه کشورمان رتبه نخست جهانی را دارد. از این رو، باید چشم انداز میزان تولید نفت را به شکل موثر افزایش داد تا بخشی از تولید برای فرآورش و تولید فرآورده استفاده شود و باقیمانده برای حضور موثر در بازار جهانی نفت خام برنامه ریزی شود.

 

کد خبر 271743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =