حمله شورشیان نیجریه به خط لوله نفت یک شرکت آمریکایی

یک گروه شورشی جنوب نیجریه با ادعای حمله روز سه شنبه (چهارم آبان ماه)، به خط لوله انتقال نفت شرکت آمریکایی شورون در منطقه دلتای نیجر در جنوب این کشور، به شرکت های نفتی بین‎المللی در باره تعمیر تاسیسات و زیرساخت های آسیب دیده انرژی در این منطقه هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از یناگوآ، تولید نفت نیجریه که به طور معمول حدود دو میلیون و 200 هزار بشکه در روز بوده است، در پی آغاز حملات شورشیان در اوایل سال جاری (2016) در مرکز انرژی این کشور، به کمتر از یک میلیون و 300 هزار بشکه در روز کاهش یافت.

اما وزارت نفت نیجریه در پی اعلام آتش بس در ماه اوت در این منطقه اعلام کرد که تولید نفت به یک میلیون و 900 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

گروه انتقام جویان دلتای نیجر در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد که خط لوله صادرات نفت شورون را اوایل بامداد روز سه شنبه در منطقه فراساحلی اسکراووس منفجر کرده است.

این گروه در بیانیه خود افزود: این اقدام به منظور هشدار بیشتر به همه شرکت های نفتی بین‎المللی است که تا هنگامی که مذاکرات با اهالی دلتای نیجر ادامه دارد، نباید تاسیسات خود را تعمیر کنند.

این گروه خواستار اختصاص بخش بیشتری از درآمدهای نفتی نیجریه عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به منطقه دلتای نیجر شده است که بیشتر نفت خام این کشور غرب آفریقا، در آن تولید می شود.

به گفته منابع دولتی نیجریه، نمایندگان دولت قصد دارند هفته آینده با سران قبایل محلی و نمایندگان شبه نظامیان ملاقات کنند.

این نخستین حمله به تاسیسات نفتی نیجریه از اواخر سپتامبر است که این گروه مسئولیت آن را به عهده گرفته است.

این در حالیست که دولت نیجریه روز سه‎شنبه (چهارم آبان ماه) اعلام کرد که شرکت هلندی انگلیسی رویال داچ شل، صادرات نفت خام از پایانه فورکادوس در منطقه ناآرام دلتای نیجر را پس از تعمیر این تاسیسات ازسرگرفته است.

صادرات نفت خام فورکادوس نیجریه که پیش از حمله ماه فوریه گروه شبه نظامی انتقام جویان دلتای نیجر به یک خط لوله زیردریایی در ماه فوریه، میان 250 هزار تا 300 هزار بشکه در روز بود، پس از این حمله در حالت فوق العاده قرار گرفت.

کد خبر 271770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =