ایران و هند تا 3 ماه دیگر درباره فرزاد بی به توافق می‎رسند

وزارت نفت هند اعلام کرد این کشور و ایران امروز (چهارشنبه 5 آبان ماه) توافق کردند که در سه ماه آینده، قرارداد همکاری در توسعه میدان فرزاد بی را به امضا برسانند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از دهلی نو، وزارت نفت و گاز طبیعی هند اعلام کرد نمایندگان این کشور و ایران امروز توافق کرده‎اند که در ماه فوریه سال آینده میلادی قرارداد همکاری در توسعه میدان فرزاد بی را امضا کنند.

در بیانیه وزارت نفت هند آمده: دو طرف تعهد کردند که بیشترین تلاش خود را برای دستیابی به توافق قطعی تا ماه فوریه سال 2017 میلادی به کار گیرند.
میدان گازی فرزاد بی چهار سال پیش کشف شد و طبق تازه‎ترین برآوردها، 18 تریلیون و 750 میلیارد فوت مکعب گاز در بر دارد.

شرکت هندی او ان جی سی ویدش که در گذشته یک چاه اکتشافی در این میدان حفر کرده، قرار است طرح توسعه و جزئیات سازوکار قیمت‎گذاری گاز را ارائه کند.

به گفته وزارت انرژی هند، این کشور یکی از مشتریان عمده نفت خام ایران بوده و قرار است دو طرف، فرصت‎های جدید حضور شرکت‎های هندی در صنعت نفت ایران را بررسی کنند.

در همین زمینه، امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین‎الملل و بازرگانی وزیر نفت، اعلام کرد دولت هند برای همکاری مشترک در توسعه میدان مشترک گازی «فرزاد بی» جدی است.

وی دیروز (سه‎شنبه 4 آبان ماه) پس از دیدار با هیئت نفتی هند به سرپرستی سونجای سودیر، مدیرکل وزارت نفت و گاز طبیعی دولت هند در گفت‎و‎گو با خبرنگار شانا به طولانی شدن مذاکرات فنی و مالی برای توسعه میدان گازی فرزاد بی اشاره کرد و افزود: وزارت نفت و گاز هند، شرکت دولتی نفت و گاز هند (او‎ان‎جی‎سی) را تشویق کنند که با سرعت بیشتری در باره مدل مالی مشارکت در میدان گازی فرزاد بی اقدام کنند.

میدان گازی فرزاد بی در مجموعه‌ای مشهور به بلوک فارسی قرار دارد که حوزه‌ای سرشار از منابع گاز و میعانات گازی واقع شده در غرب میدان پارس شمالی و شمال غرب میدان‎های ‌گلشن و فردوسی در آبهای خلیج فارس است.

امضای قرارداد اولیه اکتشاف و توسعه فرزاد بی با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت دولتی هند به حدود سال ٢٠٠٠ میلادی بازمی‌گردد؛ اما این قرارداد تنها در بخش اکتشاف اجرایی شد و در بخش توسعه هیچ اقدامی برای برداشت منابع گازی این میدان نشد.

کد خبر 271787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =