۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
  • کد خبر: 271858
ساخت ایران!

توسعه درون‌زا با بهره‌گیری از توان متخصصان داخلی و استفاده از ظرفیت شرکت‌های ایرانی، یکی از سیاست‌های اصلی زنگنه در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای بود که طی 3 سال گذشته با جدیت پیگیری شد و موفقیت‌های چشمگیری نیز به دنبال داشت.

یکی از نمادهای موفقیت این سیاست که بر محور اقتصاد مقاومتی طرح‌ریزی شده، ساخت، بارگیری، نصب و راه‌اندازی سکوهای عظیم دریایی فازهای پارس جنوبی، با تکیه بر دانش و تجربه شرکت‌های ایرانی است که از ارتقای توانمندی و مدیریتی آنان حکایت دارد.

در برنامه‌های توسعه وزارت نفت که براساس اولویت‌بخشی به میدان‌های مشترک تببین شده است، برای سال 1395 راه‌اندازی 6 سکوی A19، B19، B17، B18، 20 و 21 پیش‌بینی شده بود که پیش از این، سکوهای ساخت ایران فازهای A19، 17، 18 و 21 از یاردهای صنعتی خرمشهر و بندرعباس بارگیری و در موقعیت‌های موردنظر نصب و راه‌اندازی شد.

سکوی 2 هزار و 600 تنی فاز 20، دومین و آخرین سکوی این فاز است که با بهره‌گیری حداکثری از توان داخلی، راهی آب‌های نیلگون خلیج‌فارس شد؛ سکویی که افزون بر استفاده بالای 70 درصدی از تجهیزات ساخت تولیدکنندگان، برای نخستین بار، سیستم‌های کنترلی DCS، ESD، F&G طراحی وساخته شده از یک شرکت ایرانی را به همراه دارد و به نوعی پرچم خودکفایی ایران در ساخت این سازه‌های عظیم دریایی، در پهنه آبی خلیج‌فارس به شمار می‌رود.

شاید در نگاه اول، اهمیت عملیات ساخت، بارگیری، نصب و راه‌اندازی یک سکوی دریایی چندان به چشم نیاید، اما عمیق شدن در ویژگی‌های این غول‌های دریایی، می‌تواند بخشی از عظمت کار را برای ما روشن کند. برای ساخت هر یک از این سکوها که بیش از 2 هزارو500تن وزن دارد، افزون بر 3 میلیون نفر ساعت در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی لازم است.

بهره‌گیری از نزدیک به 1500 تن سازه فلزی، بیش از 40 هزار اینچ لوله‌کشی، 600 تن تجهیزات مکانیکی، حدود 100 کیلومتر کابل‌کشی و هزاران ابزار دقیق نیاز به توان مهندسی و دانش مدیریتی فوق‌العاده‌ دارد که خوشبختانه با حمایت‌های وزارت نفت، شرکت‌های ایرانی به این دانش و توان دست یافته‌اند. اهمیت این سکوها اما در حوزه مهندسی و مدیریتی خلاصه نمی‌شود. اگر میدان‌های مشترک را خط مقدم جبهه اقتصاد مقاومتی در نظر بگیریم، موفقیت در این میدان، جز با ساخت این سکوها ممکن نخواهد بود.

هر یک از این سکوها، امکان تولید روزانه بیش از 25 میلیون مترمکعب گاز و 40 هزار بشکه میعانات گازی، سالانه 500 هزار تن گاز مایع و 200 تن گوگرد را فراهم کرده و 500 هزارتن اتان موردنیاز مجتمع‌های پتروشیمی را تامین می‌کنند.

با بهره‌گیری از همین سکوهای ساخت ایران است که ظرفیت برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی تا پایان امسال از 540 میلیون مترمکعب در روز فراتر می‌رود و برداشت گاز ایران و قطر برابر می‌شود.

بازگشت رونق به اجرای طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت و استیفای حق ملت ایران از میدان‌های مشترک، نتیجه سیاست‌های اصولی وزارت نفت در دولت تدبیر و امید است که تداوم آن، به یقین موفقیت‌ها و افتخارهای غرورآفرین بزرگتری را در پی خواهد داشت.

اکبر نعمت الهی

کد خبر 271858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =