مصرف انرژی در ساختمان‎های ایران بالاتر از استاندارد جهانی است

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، ایران را از پرمصرف ترین کشورها در حوزه انرژی خواند و گفت: در 85 درصد ساختمان‎های کشور بالاتر از استانداردهای جهانی انرژی مصرف می شود.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، علی وکیلی امروز (دوشنبه، 11 آبان ماه) در دومین همایش «اجرای قوانین انرژی در ساختمان» در محل مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما، با اشاره به روند پیچیده تولید گاز در بندر کنگان گفت: در منطقه عسلویه برای تولید و استخراج گاز دشواری‌های زیادی وجود دارد، به این صورت که در فاصله 120 کیلومتری عمق خلیج فارس گاز استخراج و به خشکی منتقل می‌شود.

‎وی افزود: در هر فاز پارس جنوبی روزانه 25 میلیون مترمکعب گاز شیرین وارد مدار انرژی کشور می‌شود که سه میلیارد دلار هزینه به همراه دارد.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، موارد یادشده را افزون بر هزینه‌های ساخت خط انتقال، تبدیل و توزیع در نیروگاه‌های برق و محل مصرف دانست.

وکیلی درباره طرح جامع انرژی گفت: در چهار سال گذشته تحقیقاتی انجام شد و سرانجام «طرح جامع انرژی» ایجاد شد که بر مبنای آن «چشم‌انداز انرژی ایران» تهیه شد و در این راستا مفتخریم در ردیف 6 کشور دارای مدل چشم‌انداز انرژی دنیا هستیم.

وی در تشریح جزئیات این مدل انرژی گفت: این مدل انرژی افزون بر مقدار مصرف انرژی در بازه زمانی 40 ساله، پیش‌بینی پنجساله برای برنامه ششم توسعه توسعه دارد.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به حجم مصرف انرژی در بخش‌های تجاری و خانگی گفت: مصرف انرژی در بخش‌های تجاری و خانگی در سال 1393 معادل 430 میلیون بشکه نفت خام بود که اگر این عدد را در 50 دلار ضرب کنیم تقریبا هزینه 2 میلیارد و 200 میلیون دلاری صرف شده برای انرژی را در این بخش نشان می‌دهد.

‎وکیلی ادامه داد: بخش‌های یادشده با 35 درصد سهم در مصرف انرژی کشور، نخستین مصرف‌کننده انرژی به شمار می روند که این مسئله جای تاسف دارد، باید بدانیم که تولید ناخالص داخلی ما تنها هفت درصد تولید ناخالص جهان است و حدود 1.9 درصد انرژی تولیدی در دنیا را مصرف می‌کنیم که نگران‌ کننده است.

این مقام مسئول در وزارت نفت درباره روند افزایشی شاخص شدت انرژی کشور در سال‌های اخیر گفت: در اجرای بند هفت سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری شاخص شدت انرژی باید کاهش می یافت، سال 1389 این شاخص 1.02 درصد بود و قرار شد پارسال به 0.72 درصد و در سال 1400 به 0.512 درصد کاهش یابد؛ اما این عدد پارسال 1.05 درصد و همچنان شاخص نسبت به سال 1389 افزایش داشته است.

‎وکیلی با تقسیم بندی ساختمان‌ها به دو بخش مسکونی و غیرمسکونی و مسکونی زیر هزار متر و بالای هزار متر گفت: در اقلیم گرم و مرطوبی هم چون بندرعباس ساختمان‌های مسکونی کوچک باید 130 کیلووات ساعت در مترمربع در سال مصرف انرژی داشته باشد که این عدد در بدترین حالت 689 است، اما وضع موجود عدد 745 را نشان می‌دهد که بیانگر بدترین شرایط رده‌بندی انرژی است.

مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت میانگین مصرف انرژی در دنیا را عدد 160 عنوان کرد و افزود: در واحدهای مسکونی بزرگ، ساختمان‌های اداری با مالکیت خصوصی و دولتی نیز وضع به همین گونه است که نشان می‌دهد وضع نگران‌ کننده است زیرا 85 درصد ساختمان‌های ما بالاتر از رده‌بندی مصرف انرژی قرار دارد.

‎وکیلی در تشریح ضرورت اجرای دقیق مبحث 19 مقررات ملی ساختمان گفت: در مبحث 19 اگر روند گذشته ادامه یابد، می‌توانیم از بدترین شرایط به وضع بهتر دست یابیم.

‎وی با اشاره به وجود سه سناریو در چشم‌انداز انرژی کشور افزود: یک سناریو با رشد اقتصادی بالای پنج درصد و سناریوی دیگر رشد اقتصادی 5.8 درصد است که اگر وضع سرمایه‌گذاری به شکل موجود باشد، بیشتر نخواهد شد.

‎به گفته وی، در بخش آلاینده‌های مصرف انرژی نیز فاصله زیادی با سناریوهای بهینه‌سازی وجود دارد.

‎وکیلی با اشاره به راهبردهای بهینه‌سازی مصرف انرژی گفت: یک راهبرد حمایت از اجرای برچسب انرژی و دیگری رعایت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، حداکثر بهره‌برداری از ظرفیت‌های ماده 12 قانون، رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و توسعه مکانیزم شرکت‌های خدمات انرژی است.

وی ادامه داد: حرکت بعدی نهادینه کردن بهینه‌سازی مصرف انرژی در ایران است، قوانینی که هم اکنون وضع شده پیشرفته و مترقی است و آنچه در ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر است، بسیار مترقی‌تر از کشوری مانند فرانسه است که باید آن را پیاده‌سازی و اجرا کنیم.

‎این مقام مسئول در تشریح اولویت‌های شرکت‌ بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: توسعه حمایتی شرکت‌های خدمات انرژی، سیاست‌های تشویقی و تنبیهی برای کاربران، توسعه سیستم مدیریت انرژی، تنظیم و اجرای معیارهای استاندارد مصرف انرژی، آموزش و افزایش آگاهی در روش‌های صرفه‌جویی انرژی، بالا بردن کارآیی انرژی در حمل و نقل مواد و... از جمله مهمترین اولویت‌های شرکت بهینه سازی مصرف سوخت است.

‎وکیلی گفت: براساس طرح تهیه شده در پژوهشکده انرژی دانشگاه صنعتی شریف 500 هزار ساختمان مسکونی و 100 هزار ساختمان تجاری در مدت 4 سال به همراه فرهنگ‌سازی عمومی و تغییر رفتار مصرف‌کنندگان به منظور بهبود راندمان حرارتی ساختمان‌ها هدف‌گذاری شده و مقدمات اجرای این طرح انجام شده است.

وی میزان صرفه‌جویی در طول اجرای طرح را 35 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی اعلام کرد.

‎ به گزارش ایرنا، محورهای دومین همایش ملی اجرای قوانین انرژی، اولویت و اهمیت اصلاح الگوی مصرف در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، آشنایی با تازه‎ترین دستاوردهای علمی- اجرایی در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی و تولید انرژی پاک، آشنایی با فناوری و تازه ترین دستاوردهای بین المللی در اجرای راهکارهای بهینه سازی مصرف انرژی، ایجاد هم افزایی میان ارگان‏‌های ذی‏ربط برای اجرای راهکارهای بهینه‏ سازی مصرف انرژی، ترویج فرهنگ بهینه سازی مصرف انرژی در میان بهره برداران و تاکید بر اهمیت انرژی و محیط زیست عنوان شده است.

کد خبر 272063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =