صادرات خدمات فنی و مهندسی برق می‌تواند 10 برابر شود

معاون وزیر نیرو گفت: هم اکنون ما حدود سه میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه برق داریم که این رقم می‌تواند به پنج برابر و حتی 10 برابر مقدار کنونی برسد.

به گزارش شانا، هوشنگ فلاحتیان، معاون برق و انرژی وزارت نیرو، امروز (یکشنبه، 16 آبان‎ماه) در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه صنعت برق گفت: خوشبختانه در عرصه تولید داخلی در صنعت برق بسیاری از انحصارهای در حال شکسته شدن بوده و پیش بینی ما استمرار این رویه است.

وی افزود: این مسئله تحت شرایطی می‌تواند برای صنعت برق فرصت و یا تهدید باشد، فرصت است، زیرا سبب ارزان‌تر و با کیفیت‌تر شدن محصولات تولید شده می‌شود، تهدید است، به شرطی که قابلیت صادرات پیدا نکند و صرفا برای تولید داخلی باشد.

فلاحتیان تصریح کرد: از ابتدای امسال، بدهی ما حدود 32 هزار میلیارد تومان بوده که خوشبختانه حدود 10 هزار میلیارد تومان آن تاکنون تسویه شده است و بقیه آن مربوط به بدهی‌های بانکی و تولیدکنندگان داخلی و شرکت‌های تامین کننده تجهیزات است.

معاون وزیر نیرو عنوان کرد: هم اکنون ما حدود 3 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه برق داریم که این میزان می‌تواند به 5 برابر و حتی 10 برابر میزان کنونی برسد، رسیدن به چنین رقم‌هایی باعث اشتغال بیشتر، کاهش ریسک و توسعه تصاعدی صنعت برق می‌شود، بنابراین شرکت‌های خصوصی باید همه تلاش و همت خود را در این زمینه به‌کار گیرند.

وی تاکید کرد: وزارت نیرو سعی خواهد کرد در حد امکانات خود هم از نظر مالی و هم از نظر سیاستگذاری شرکت‌های خصوصی فعال به‌ویژه در زمینه صادرات محصولات تولید داخل را کمک کند.

فلاحتیان گفت: هم‌اکنون حدود سه هزار میلیارد تومان هزینه سالانه بخش توزیع، 3 هزار میلیارد تومان هزینه خطوط انتقال است، همچنین سالانه به متوسط 4 هزار مگاوات نیروگاه جدید در کشور نیاز است که اگر برای تولید هر یک هزار مگاوات، حدود 2 هزار میلیارد تومان هزینه در نظر گیریم، سالانه حدود هشت هزار میلیارد تومان نیز باید در بخش تولید سرمایه‌گذاری کنیم، این در حالی است که شرکت‌های برق منطقه و توزیع ما سالانه به طور میانگین حدود 200 میلیارد تومان هزینه می‌کنند.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو افزود: تحول و تدوام صنعت برق نیازمند جذب سرمایه‌ گذاری خارجی و فعالیت بیش از پیش شرکت‌های خصوصی در عرصه‌های مختلف توزیع، تولید و انتقال است.

کد خبر 272439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =