توان داخلی در کنار ظرفیت‎ خارجی برای تحقق اهداف ملی

بهره برداری مناسب از توان فنی، اجرایی و نیروی انسانی ایرانی در کنار استفاده از ظرفیت مالی و فناوری‎های روزآمد شرکت‎های خارجی به توسعه میدان‎های مشترک و تحقق سهم ملت ایران از آنها می انجامد.

در سال‎های میانی دهه 70 که شرکت‎های پیمانکاری در کشور به‎واسطه سالهای دشوار جنگ تحمیلی و دوران پیش از پیروزی انقلاب در بخش‎های مختلف کشور درگیر سازندگی و بازسازی بودند، در صنایع نفت و گاز هنوز به آن بلوغ نرسیده بودند که بتوانند کار توسعه میدان‎های نفت و گاز را آغاز کنند.

شرکت پتروپارس در این دوره به عنوان نخستین شرکت ایرانی برای توسعه بزرگترین میدان گازی جهان پارس جنوبی با مشارکت یک شرکت خارجی فعالیت‎های خود را آغاز کرد.

به‎واسطه همکاری با شرکت‎های صاحب‎نام و با تجربه بین المللی، پتروپارس توانست ضمن بهره گیری از توان، مهارت و تجربه متخصصان داخلی، در انتقال دانش مدیریتی و فناوری روزآمد در حوزه‎هایی مانند اکتشاف، توسعه و بهره برداری از ‎های گازی و نفتی روز به روز خود را تقویت کند و برای بدل شدن به یک شرکت بین المللی نفتی بر قابلیت‎های خود بیفزاید.

تجربه‎های به‎دست آمده در پروژه های متعدد میدان مشترک گازی پارس جنوبی که به پشتوانه نیروی انسانی متخصص، متعهد و دلسوز به عنوان سرمایه اصلی این شرکت به‎دست آمده اند، سبب شد پتروپارس به عنوان الگویی موفق در حوزه نفت و گاز شناخته شود. الگویی که در شرایط دشوار تحریم، به کشور کمک کرد تا بتواند به تنهایی و بدون مشارکت خارجی فازهای باقیمانده پارس جنوبی  را توسعه دهد و به شرکت‎های ایرانی این خودباوری و اعتماد به نفس را بدهد که می شود کارهای بزرگ را انجام داد.

شرکت‌های ایرانی در شرایط تحریم با محدودیت‌های مالی و تأمین تجهیزات روبرو بودند اما با همه این اوصاف توانستند رکوردهای بهتری از شرکت‌های خارجی به جا گذارند.

اکنون با پشت سر گذاشتن روزهای دشوار تحریم، این فرصت مهیا شده است تا با بهره گیری از مشارکت خارجی، در سرمایه گذاری و مدیریت، برای تقویت توان اجرایی، مهندسی و مدیریتی شرکت‌های داخلی اقدام جدی تری به‎عمل آوریم.

آنچه در این میان اهمیتی بسزا دارد، بهره برداری مناسب از توان فنی و اجرایی و نیروی انسانی ایرانی در این مشارکت است که در کنار استفاده از توان مالی شرکت‎های خارجی، میدان‎‎های مشترک را توسعه می‎دهیم و با این تدبیر به سهم کشور در میدان‎های مشترک خواهیم رسید.

علی مروی

رئیس هیئت مدیره شرکت پتروپارس 

کد خبر 272529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =