استفاده حداکثری از توانمندی‌‎های داخلی در توسعه فاز ۱۱ پارس‎جنوبی

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت گفت: تمرکز حدود ۷۰ درصد ارزش فعالیت‌های توسعه‌ای در ایران و سهم ۹۵ درصدی نیروی کار ایرانی، از مهمترین ویژگی‌های طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی و از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش خبرنگار شانا، غلامرضا منوچهری، صبح امروز (سه شنبه، 18 آبان ماه)، در مراسم امضای موافقتنامه اصولی طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی، درباره تطابق سیاست‌های وزارت نفت در اجرای قراردادهای جدید نفتی با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی، گفت: پیش‎بینی استفاده حداکثری از نیروهای ایرانی و انجام حدود ۷۰ درصد ارزش فعالیت‌های توسعه‌ای در ایران، از ویژگی‌های طرح توسعه فاز ۱۱ در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی است.

وی افزایش برداشت از میدان های مشترک را از جمله سیاست های وزارت نفت همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: توسعه فاز 11 پارس جنوبی به افزایش برداشت از این میدان گازی که بین ایران و قطر مشترک است، کمک می کند.

به گفته منوچهری، حدود نیمی از ذخایر گازی ایران در میدان گازی پارس جنوبی است و انتظار می رود با استفاده از روش های ازدیاد برداشت، ضریب برداشت گاز در این میدان به حدود 70 درصد افزایش یابد.

حرکت به سمت ضریب بازیافت 40 درصدی در میدان‎های نفتی ایران

وی تعهد پیمانکار به تولید در یک دوره زمانی بلندمدت را مزیت قراردادهای جدید نفتی نسبت به قراردادهای بیع متقابل عنوان کرد و افزود: هم اکنون ضریب بازیافت از میدان های نفتی ایران حدود 25 درصد است و اگر بتوانیم این ضریب بازیافت را در یک دوره 15 ساله (هر سال یک درصد) به 40 درصد برسانیم، 6 هزار میلیارد دلار به ذخایر ارزی کشور اضافه می شود.

منوچهری با اشاره به یادداشت تفاهم هایی که در ماه های اخیر بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت های بین المللی امضا شده است، گفت: تقریبا تمام شرکت های طرف مقابل در تفاهمنامه های مربوط به 7 میدان نفتی واقع در غرب کشور، ازدیاد برداشت به منظور دستیابی به ضریب بازیافت حدود 40 درصد را پیشنهاد داده اند.

وی یادآور شد: حرکت بزرگی برای افزایش ضریب بازیافت میدان های نفتی از میانگین 25 درصد به 40 درصد در حال شکل گیری است و تحقق این هدف جز در سایه اجرای قراردادهای درازمدت ممکن نیست.

معاون توسعه و مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ابراز امیدواری کرد که با اجرای قراردادهای جدید نفتی، شرکت های اکتشاف و تولید ایرانی به تدریج شکل گیرند و تقویت شوند.

محور بعدی مورد اشاره از سوی منوچهری، بحث انتقال فناوری بود؛ وی در این باره گفت: طی 10 تا 15 سال گذشته، بسیاری از کشورهای دنیا به سمت روزآمد کردن فناوری ها گام برداشته اند که متاسفانه به دلایل مختلف، ما نتوانستیم در سال های گذشته همگام با این حرکت جهانی پیش رویم.

منوچهری ابراز امیدواری کرد که قراردادهای جدید نفتی، زمینه مساعد را برای افزایش تعاملات بین المللی و انتقال فناوری فراهم کند.

منوچهری با اشاره به پیش بینی 4.8 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی، ادامه داد: حدود 70 درصد از ارزش فعالیت های توسعه ای فاز 11 در اختیار شرکت های ایرانی قرار می گیرد.

وی واگذاری ساخت سکوها به شرکت های فراساحلی داخلی را مورد اشاره قرار داد و افزود: البته شرکت های داخلی باید به اصل فعالیت در فضای رقابتی توجه داشته باشند و برای موفقیت در این فضا، قیمت‎های تمام شده خود را منطقی کنند.

ایجاد بازار کار برای نیروهای متخصص ایرانی

به گفته این مقام مسئول، تکمیل زنجیره تولید، حداکثر سازی ارزش افزوده، ارتقای زیرساخت های موجود، جذب نخبگان و آموزش نیروی انسانی از دیگر اهدافی است که در مسیر اجرای قراردادهای جدید نفتی دنبال می شود.

منوچهری با بیان این که شرکت های خارجی پیمانکار، باید در ایران دفتر دایر کرده و از نیروهای متخصص ایرانی استفاده کنند، افزود: امیدواریم حتی این قراردادها و پویایی و تحرک اقتصادی که اجرای آنها به دنبال دارد، به تدریج باعث شود نیروهای ایرانی خبره که پیش از این از کشورمان رفته اند، بازگردند و خیل نیروهای فارغ التحصیل ما نیز جذب کار شوند.

وی گفت: توجه به نقش آفرینی شرکت های خصوصی از نقاط قوت قراردادهای جدید نفتی است و در آینده شرکت های خصوصی توانمندی در تمام لایه های فعالیتی صنعت نفت شکل می گیرند.

معاون توسعه و مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران فاز 11 را آخرین فاز پارس جنوبی عنوان کرد که تکلیف توسعه آن مشخص شده است و اظهار کرد: توسعه فاز 11 پیش از این با همکاری شرکت‎هایی که امروز به عنوان پیمانکاران این طرح مطرح هستند (توتال و سی‎ان‏‎پی‎سی) مراحلی را طی کرد که به دلایل مختلف منجر به نتیجه نشد.

منوچهری گفت: با امضای توافقنامه و تبدیل شدن آن به قرارداد، امیدواریم 40 ماه پس از امضای قرارداد برداشت گاز از فاز 11 پارس جنوبی آغاز شود.

وی از اجرای فعالیت های توسعه ای فاز 11 در 2 بخش مجزا شامل احداث تاسیسات فراساحلی، سکوها و خطوط لوله و نصب و راه اندازی سکوی فشارافزایی گاز خبر داد.

منوچهری سهم توتال، شرکت ملی نفت چین و شرکت پتروپارس را در توسعه فاز 11 پارس جنوبی به ترتیب 51.1، 30 و 19.9 درصد عنوان کرد و افزود: ما هم اکنون در فاز دوم میدان آزادگان شمالی نیز با شرکت سی ان پی سی در حال مذاکره ایم و افتتاح پروژه های بزرگی را در غرب کارون و همین‎طور پارس جنوبی در پیش داریم.

به گفته وی، دوره بازپرداخت هزینه های سرمایه ای 10 سال است و پاداش در طول دوره 20 ساله قرارداد تخصیص می یابد و اگر هزینه های پیمانکار بالا رود یا کار با تاخیر مواجه شود، نرخ بازگشت سرمایه و میزان پاداش پیمانکار کاهش می یابد.

کد خبر 272547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =