۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲
  • کد خبر: 272554
بهار نفت؛ از تهران تا اهواز

این روزها، روزهای صنعت نفت است، در تهران کنسرسیوم توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‎پی‌سی) و پتروپارس ایران موافقتنامه همکاری توسعه فاز 11 را امضا کردند و در اهواز سازندگان تجهیزات نفتی، توان ساخت داخل را به رخ رقبایشان می‌کشند و از تجهیزات ایرانی رونمایی می‌کنند. پاییز است اما هوای صنعت نفت بهاری است.

هنوز یکسال هم از اجرای رسمی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نگذشته است، اما آثار اجرای آن رفته رفته در صنعت نفت هویدا می‌شود؛ صنعتی که موتور محرک اقتصاد کشور به شمار می آید و توسعه آن با رفاه مردم گره خورده است و این موضوع بر همگان هویداست.

هنوز هم آمریکا برای ایران خط و نشان می‌کشد و هر بار بخواهد ایران را تحت فشار قرار دهد نگاهش به نفت است؛ اگر صنعت نفت را زمین بزند یعنی ایران را از گود خارج کرده‌ است، اما امروز موافقتنامه اصولی طرح توسعه فاز 11 با کنسرسیومی ایرانی- خارجی امضا شد تا نشان دهد که قطار پیشرفت صنعت نفت ایران هرگز از حرکت نمی ایستد.

با این حال، همه راه‎ها به امضای این موافقتنامه اصولی منتهی نمی شود، امضای این موافقتنامه یعنی سفارش ساخت تجهیزات نفتی به سازندگان داخلی نفتی با انتقال فناوری. این یعنی امید، یعنی زندگی. 

کمی آن سوتر از تهران، هشتمین نمایشگاه تجهیزات صنعت نفت در اهواز برپا شده است، 250 شرکت سازنده ایرانی گردهم آمده‌اند تا توانایی‌های خود را به رخ همدیگر بکشند. در تهران پیمانکاران ایرانی با شریکان خارجی موافقتنامه امضا می‌کنند و در اهواز سازندگان از کالاهای راهبردی صنعت نفت رونمایی می‌کنند. 

روتور کمپرسور الیوت، روتو توربین (نیرو GEC٩)، پمپ فرایندی BB۳ (طراحی و ساخت)، دستگاه فوران گیر چرخشی مدل شیفر سایر ۲۰ اینچ، Flame Tube توربین گازی رستون TB۴۰۰۰، پکیچ پمپاژ تزریق پساب واحدهای نمکزدایی (طراحی و ساخت) از جمله تجهیزات کاربردی ساخته شده از سوی سازندگان داخلی است.

250 شرکت و سازنده ایرانی در نمایشگاه تجهیزات صنعت نفت خوزستان روزهای پر رفت وآمدی را سپری می‌کنند، نگاهشان به آینده است و از هم اینک برای قراردادهایی که در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی امضا می‌شود برنامه‌ریزی می‌کنند تا بتوانند مثل همیشه از نقش آفرینان اصلی توسعه صنعت نفت باشند. 

کافی است این روزها سری به اهواز، خیابان کیانپارس، میدان چمران بزنید؛ غرفه‌های سازندگان داخلی محل مذاکره و توافق برای همکاری‌های پیش روست.

زمانی که با تعدادی از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه صحبت می‌کردم دیگر مانند سابق ناامید نبودند؛ نگران آینده هستند؛ اما این نگرانی از جنس ناامیدی نیست؛ نگران رقابت با سازندگان داخلی هستند؛ رقابت بر سر کیفیت است و قیمت. هر کالایی که با کیفیت تر باشد برنده است. هر خبر مثبتی از صنعت نفت یعنی اشتغال بیشتر و تعطیل نشدن کارخانه‌ها.

حال که قراردادهای نفتی امضا می‌شود یعنی سفارش کار بیشتر، یعنی روشن شدن چراغ کارخانه‌هایی که در روزهایی نه چندان دور به دلیل تحریم‌ها کم نور بودند و خاموش می‌شدند؛ این یعنی آمدن عواید نفت به خانه‌های مردم. 

شرکت ملی نفت ایران بیش از ٤٠ طرح توسعه میدان‎های نفت و گاز را معرفی کرده است که با اجرایی شدن آن‌ها کسب و کار به شرکت‌های پیمانکاری بر می‌گردد؛ این یعنی رونق اقتصادی.

علی کاردر در پیام خود که در هشتمین نمایشگاه تجهیزات صنعت نفت قرائت شد بر قرار گرفتن صنعت نفت کشور در دوره خاصی از توسعه تاکید کرده است. 

بازگشت به سقف تولید نفت، تلاش برای دستیابی به شرایط پیش از تحریم‌ها و کلید خوردن پروژه‌های مهم و بزرگ نفتی، تعریف ١٠ گروه کالای راهبردی و پرمصرف صنعت نفت برای بومی سازی، انتقال دانش و فناوری روز جهانی با قرارگرفتن شرکت‌های ایرانی در کنار شرکت‌های خارجی اعم از دولتی و خصوصی از جمله مواردی است که به اعتقاد مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران سبب شده است صنعت نفت کشور جایگاه مهمی در کشور داشته باشد.

اهواز هم هنوز بار بخش مهمی از افزایش تولید نفت را بر عهده دارد. زمانی که تحریم‌ها لغو شد و برجام اجرایی، شرکت ملی مناطق نفت‎خیزجنوب بود که بلافاصله با افزایش تولید نفت؛ جایگاه ایران را در بازارهای جهانی و اوپک تثبیت کرد تا نشان دهد که ایران آماده است تا سهم از دست رفته اش را در بازارهای جهانی پس بگیرد؛ اما تاسیسات مناطق نفت‎خیزجنوب نیازمند بهسازی و نوسازی هستند و میدان های آن باید توسعه یابند. 

حدود 80 درصد نفت ایران از مناطق نفت‎خیزجنوب تولید می‌شود؛ نگاه اهوازی‌ها در کنار افزایش تولید به توسعه این شهر و کاهش بیکاری است. بیژن عالیپور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب به توسعه چهار میدان نفتی کرنج، پارسی، رگ سفید و شادگان در قالب چارچوب قراردادی این شرکت اشاره می‌کند. اگر این قراردادها هم اجرایی شوند؛ یعنی سفارش کار بیشتر به سازندگان اهوازی‌؛ سازندگانی که امروز 41 درصد نیاز شرکت ملی مناطق نفت‎خیزجنوب را تامین می‌کنند. 

امضای هر قراردادی در صنعت نفت به معنای سفارش کار بیشتر به سازندگان و پیمانکاران نفتی است؛ آخرین موافقتنامه طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی که امروز امضا شد، نوید روزهای پر از تلاش و کار بی وقفه را برای پیمانکاران ایرانی به همراه دارد؛ پاییز است اما هوای صنعت نفت بهاری است.

نگار صادقی 

کد خبر 272554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =