۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
  • کد خبر: 272731
موفقیت نفت در مدیریت دنیای نو

جهان امروز، دنیایی پیچیده و پرشتاب است که موفقیت در آن، جز با اندیشه‌ای تحول‌پذیر، در دسترس نخواهد بود.

این واقعیت خود را در همه بخش‌های حیات جامعه بشری، از صنعت و اقتصاد تا سیاست و فرهنگ دیکته کرده است و بدون اشراف و در نظر داشتن بایسته‌های آن، نمی‌توان در بازار پررقابت زندگی در دنیای مدرن، از پله‌های موفقیت بالا رفت و به قله‌های رشد و توسعه دست یافت.

نگاهی به تاریخ صنعت نفت ایران و دگرگونی مولفه‌های موثر در ابعاد گوناگون تغییرات آن، کوتاه‌ترین راه برای فهم پیچیدگی جهان نو است. صنعتی که در پوشش آن، شاخصه‌های اقتصادی و مالی، راهبردهای سیاستی و امنیتی، کارکردهای اجتماعی و فرهنگی و توانایی دیپلماسی و مدیریتی در هم آمیخته و آن را از فعالیتی تنها صنعتی به آمیزه‌ای چند بعدی از اندیشه، دانش و هنر بدل کرده است.

یکی از مشکلات مدیریت صنعت نفت ایران در سال‌های گذشته، کم توجهی به این پیچیدگی‌ها در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی خطی و تک محوری در تعریف و تبیین راهبردهای خرد و کلان این مجموعه بود.

مهمترین دستاورد سه سال اخیر سکانداری بیژن زنگنه در وزارت نفت، افزون بر موفقیت‌های مهمی که در حوزه‌های افزایش ظرفیت تولید، ارتقای جایگاه بین‌المللی ایران، بازپس‌گیری سهم بازار، توسعه میدان‌های مشترک، جلب و جذب سرمایه‌های خارجی و ... تغییر زاویه دید نگاه مدیریت این صنعت، از دیدگاه تک بعدی به نگاه منعطف همه جانبه نگر و مبتنی بر دانش روز و درک جهان مدرن بود.

مدیریت امروز صنعت نفت، با درک این واقعیت که پیروزی در میدان به شدت متلاطم دنیای امروز، تنها با شناخت و بهره‌گیری از قواعد حاکم برآن ممکن خواهد بود، دیپلماسی تازه‎ای را تعریف کرده است که یکی از نتایج آن را می‌توان در موفقیت الگوی تازه قراردادهای جدید نفتی رصد کرد؛ الگویی که تردید شرکت‌های بین‌المللی را برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران کنار زد و راهی نو به سوی توسعه آن گشود.

امضای قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی، جدیدترین نمونه از موفقیت این دیدگاه است که حاصل آن، افزون بر گشودن راه انتقال دانش و فناوری، از طریق فعال‌سازی تولیدکنندگان کالاهای صنعتی و ارائه‌کنندگان خدمات مهندسی و مشاوره‌ای داخلی به ارتقای رفاه اجتماعی منجر خواهد شد و امکان بهره‌برداری بهینه از سرمایه‌های کشور و حفاظت و صیانت از ثروت ملی ایرانیان را فراهم خواهد آورد.

اگر چه به نظر می‌رسد برخی نگاه‌ها، به دلیل عدم درک تحولات جهان امروز، هنوز از فهم این حرکت آینده‌ساز بازمانده‌اند، اما به یقین، همه آنانی که دل در گرو سربلندی و افتخار ایران اسلامی دارند، همراه و حامی تلاش‌های امیدآفرین وزارت نفت خواهند بود و در سایه این همدلی و حمایت‌ها، چراغ‌های امید به آینده، در دل‌های شریف مردم ایران، پرنورتر خواهد درخشید.

کسری نوری

کد خبر 272731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =