۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲
  • کد خبر: 272804
ثمره تلاش‌ها در تمدن نفتی غرب کارون

چند سالی می‌شود که نام غرب کارون سر زبان‌ها افتاده است؛ منطقه‌ای که شامل چند میدان نفتی مشترک ازجمله آزادگان شمالی و جنوبی، یادآوران و یاران شمالی و جنوبی است و به باور بسیاری از کارشناسان، تمدن جدید نفتی ایران در این منطقه شکل خواهد گرفت.

منطقه غرب کارون ظرفیت بالایی دارد که می‌تواند انقلابی در افزایش ظرفیت تولید نفت ایران ایجاد کند. اهمیت این حوزه نفتی به‌قدری است که توسعه میدان‎های این منطقه در کنار توسعه فازهای پارس جنوبی به اصلی‌ترین اولویت وزارت نفت دولت یازدهم و شرکت ملی نفت ایران بدل شد.

باید یادآور شد که در سال‌های گذشته با این حوزه نفتی متناسب با اهمیت آن برخورد نشده ‌است. البته تلاش‌های زیادی برای جذب سرمایه‌ انجام‌ شد، اما به‌دلیل شرایط خاص کشور و برخی محدودیت‌ها، این مهم به‌صورت کمی و کیفی راهگشا نبود. با روی کار آمدن دولت یازدهم، توسعه میدان‎های غرب کارون در کنار فازهای پارس جنوبی نه‌تنها به مهم‌ترین اولویت وزارت نفت، بلکه به اولویت‌های اصلی دولت بدل شد. در این میان وزیر نفت در نخستین اقدام با بهره‌مندی از مدیران کاردان و باتجربه در شرکت ملی نفت ایران و شرکت مهندسی و توسعه نفت به‌عنوان کارفرمای این پروژه‌ها، تغییراتی را در روند توسعه این میدان‌ها انجام داد و در نخستین گام نسبت به خلع ید شرکت ملی نفت چین از میدان آزادگان جنوبی اقدام کرد. تاخیرهای چندساله شرکت ملی نفت چین (سی‎ان‎پی‎سی) طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی منجر به قطع همکاری با آن شد و توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی بر اساس تصمیم‌های تازه با استفاده از سرمایه‌های داخلی شرکت ملی نفت ایران ادامه یافت. گویا قطع همکاری با سی‎ان‎پی‎سی در میدان آزادگان جنوبی، سبب جدیت بیشتر این شرکت در توسعه میدان آزادگان شمالی شد و در کنار این موضوع، تدبیر و نظارت و راهکارهای مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت و دیگر مدیران و کارکنان این مجموعه روند توسعه این میدان را سریع‌تر کرد به‌طوری‎که امروز، شاهد بهره‌برداری رسمی از فاز نخست میدان آزادگان شمالی هستیم و فاز نخست میدان یادآوران و طرح توسعه یاران شمالی هم به ثمر نشسته است.

بیژن زنگنه از زمان در دست گرفتن سکان وزارت نفت بارها از افزایش تولید و صادرات نفت ایران و بازگشت کشور به دوران پیش از تحریم سخن گفته است. به‌طور حتم، پشتوانه گفته های وزیر نفت در این خصوص، تمدن نفتی غرب کارون است که با به نتیجه رسیدن سه طرح توسعه ای، برداشت نفت از میدان های این منطقه به بیش از 260 هزار بشکه رسیده است.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که با تدبیر دولت تدبیر و امید برجام به سرانجام رسید و وزارتت نفت و شرکت ملی نفت ایران با وجود رفع تحریم‌ها و امکان استفاده از قراردادهای جدید نفتی، در ادامه گزینه‌های بسیاری زیادی برای توسعه میدان‎های غرب کارون خواهند داشت؛ شرکت‌های نفتی بزرگ بین‌المللی آماده سرمایه‌گذاری و توسعه این میدان‎ها هستند.

صنعت نفت ایران درغرب کارون، تولد دوباره‌ای را تجربه خواهد کرد. پس از تکمیل طرح‌های توسعه‌ این میدان‌ها می‌توان روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت خام از این میدان‎ها برداشت کرد. تحقق این مهم نیازمند یک امر جهادی است که بی شک با درایت مسئولان وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران، شرکت مهندسی و توسعه نفت و همچنین نیروهای متخصص و تلاشگر صنعت نفت عملیاتی می شود.

 

جواد ظهوری
 رئیس روابط عمومی شرکت مهندسی و توسعه نفت

کد خبر 272804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =