ایران برای دریافت منابع حاصل از فروش نفت خود مشکلی ندارد

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران گفت: اظهار نظرهایی مبنی بر این که پول نفت به کشور باز نمی‌گردد، اظهارات و سخنانی عصر حجری است، ایران هم اکنون برای دریافت منابع حاصل از فروش نفت خود مشکلی ندارد.

به گزارش شانا، چندی پیش یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از دولتمردان خوشحال هستند که ما نفت می‌فروشیم، در حالی که نمی‌توانیم پول آن را دریافت کنیم که این موضوع ضرر و خسارت‌هایی را بر ما تحمیل می‌کند، همچنین مانند این است که ما نفت خود را به رایگان بدهیم، آیا این خوشحالی دارد که پول نفت فروخته‌شده خود را نتوانیم دریافت کنیم؟

این نماینده مجلس همچنین گفته بود   که اگر پول نفت را دریافت می‌کنیم و در کشور خرج نمی‌شود، این هم باز سوال دیگری است، تا جایی که ما خبر داریم، پولی در قبال نفت فروخته‌شده دریافت نمی‌شود، اما اگر پول دریافت می‌شود پس کجا خرج می‌شود، امسال تاکنون هیچ اعتباری برای پروژه‌های عمرانی که مهم‌ترین نماد تحرک دولت در هر زمانی است، تخصیص پیدا نکرده و همه پروژه‌های عمرانی در کشور تعطیل و یا نیمه تعطیل هستند.

اما فعالان اقتصادی و بخش خصوصی کشور در این مورد نظر دیگری دارند.

علی شمس اردکانی، عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با بیان این که منابع مالی حاصل از صادرات و فروش نفت به ایران باز می‌گردد، گفت: اظهار نظرهایی مبنی بر این که پول نفت به کشور باز نمی‌گردد و یا این منابع باید به صورت اسکناس به ایران برگردد، اظهارات و سخنانی عصر حجری است.

وی افزود: در عرصه فروش کالایی همچون نفت یک قرارداد کارگزاری میان بانک خریدار و بانک فروشنده باز شده و بانک خریدار به بانک فروشنده اعلام می‌کند این معامله را قبول دارد، کشور فروشنده نیز می‌تواند منابع مالی حاصل از فروش نفت را دریافت و یا کالاهای دیگر خریداری کند، البته ممکن است هنوز برخی بانک‌های خارجی با ایران مشکلاتی داشته باشند و دسترسی ایران به منابع مالی را با تاخیر مواجه کنند، اما این که گفته شود پول نفتی به ایران بازنگشته، نادرست است.

شمس اردکانی به موضوع فروش نادرست نفت در دولت گذشته اشاره و تصریح کرد: در دولت گذشته متاسفانه فروش نفت به افراد دلالی سپرده شد که درصدد دور زدن تحریم‌ها بودند، اما مشخص نشد منابع حاصل از فروش نفت در آن دوره کجا رفت و چه شد.

 علی طیب نیا، وزیر امور اقتصاد و دارایی، در این مورد گفته بود: ما اکنون برای وصول پول نفت مشکلی نداریم، پیش از این هزینه بسیاری برای پول نفت پرداخت می‌کردیم، اما اکنون بدون هزینه اضافی از منابع حاصل از فروش نفت بهره می‌بریم.

امیر حسین زمانی نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت نیز در این باره تاکید کرد: ایران برای دریافت عواید فروش نفت هیچ مشکلی ندارد و پول حاصل از فروش نفت به حساب بانک مرکزی واریز می‌شود.

اسدالله قره خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز در خصوص مسائل مطرح شده درباره بازگشت پول حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی گفت: تسهیل و افزایش یک میلیون بشکه‌ای فروش نفت، متنوع شدن مشتریان نفتی، رفع مسائل بیمه‌ای از پیامدهای مثبت برجام است.

فرهاد فزونی، عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران نیز در واکنش به مباحث مطرح شده در این خصوص که گفته می‌شود پول صادرات نفت ایران به کشور باز نمی‌گردد، گفت: افرادی که این موارد را مطرح می‌کنند یا در حوزه بازار مالی بین‌المللی اطلاعی نداشته و یا اهداف دیگری را پیگیری می‌کنند، جای تاسف است که افراد از روی بی اطلاعی این موارد را عنوان کرده‌اند.

کد خبر 272942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =