۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰
  • کد خبر: 272997
زنگار‎زدایی از چهره نفت

*اختصاص سه درصدِ اعتبارات توسعه‎ای غرب کارون به مبحث مسئولیت‎های اجتماعی، رقم کمی نیست. همین چند روز پیش سه طرح توسعه‎ای غرب کارون با بیش از 6 میلیارد دلار سرمایه‎گذاری به بهره‎برداری رسید. فکر کنید اگر سه درصد این اعتبارات سهم مسئولیت‎های اجتماعی شده بود، شاید 23 آبان ماه امسال می‎توانستیم افتتاح پروژه‎های نفتی و اضافه شدن بیش از 250 هزار بشکه به ظرفیت برداشت نفت از غرب کارون را در میان مردمی جشن بگیریم که از نعمت نفت به اندازه نقمت آن بهره برده‎اند.

*وزیر نفت در مراسم افتتاح طرح‎های توسعه‎ای غرب کارون از موافقت رئیس جمهوری با اختصاص سه درصد اعتبارات توسعه‎ای غرب کارون به اجرای طرح‎های CSR خبر داد و گفت: «طی پنج سال آتی برای اجرای مسئولیت‎های اجتماعی نفت در غرب کارون حدود هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری می‎شود». این طرح تصویب شود یا نشود، قراردادهای بزرگی برای تکمیل توسعه صنعت نفت در غرب کارون در راه است؛ قراردادهایی که توجه به مسئولیت‎های اجتماعی از اصول اجتناب‎ناپذیر آن است. قرار است با هر شکل و شیوه‎ای، همانطور که رئیس جمهوری در این مراسم تاکید کرد، چهره مناطق نفتی رنگ رحمت بگیرد.

*وزارت نفت طرحی را تحت عنوان «طرح مطالعات جامع اجتماعی، اقتصادی، مدیریتی و زیست محیطی مناطق نفتی غرب کارون با هدف دستیابی به توسعه پایدار و متوازن» در دستور کار قرار داده است. اما چرا هدف، دستیابی به توسعه پایدار و متوازن عنوان شده است؟! فرقی نمی کند. ایران یا هر گوشه دیگری از جهان؛ صنعت نفت یا هر صنعت دیگری، غرب کارون، پارس جنوبی یا هر نقطه از کشور، هیچ فرقی نمی‎کند. پایداریِ توسعه، همیشه و همه جا منوط به رضایت و همراهی مردم است.

*مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‎خیز در شرکت ملی نفت ایران از اجرای مسئولیت‎های اجتماعی نفت در سال‎های آینده خبرهای خوبی دارد. به گفته محسن امیریان، طی پنج سال آینده با اجرایی شدن طرح مطالعات جامع اجتماعی، اقتصادی، مدیریتی و زیست محیطی مناطق نفتی غرب کارون، اعتبارات کلانی به مبحث مسئولیت‎های اجتماعی در این منطقه اختصاص داده می‎شود. فعالیت‎های توسعه‎ای نفت به نحوی انجام خواهد شد که هیچ ابنیه عمرانی (راه) در هور احداث نشود. بیمارستان سوسنگرد تکمیل و طرح تثبیت شن‎های روان نیز با جدیت دنبال خواهد شد. در دنیای امروز، توسعه صنعت نفت با مسئولیت‎های اجتماعی گره خورده است.

*خرمشهر دیگر خونین‎شهر نیست. هویزه که روزی با تجاوز ارتش عراق با خاک یکسان شد، امروز بر فراز ویرانه‎ها، سرافراز روزها را به شب می‎رساند. چذابه این روزها به جای نیروهای عراقی، میزبان قدوم راهیان کربلاست و امروز (26 آبان ماه) همزمان با سالروز شکست حصر سوسنگرد، سوسنگرد در سرور است. مردم دشت آزادگان با همه محرومیت‎ها روزگار می گذرانند و امید دارند شاید پس از گذشت 28 سال از پایان جنگ تحمیلی، رفاه و آبادانی به این خاک شهیدپرور روی خوش نشان دهد. وزارت نفت دولت یازدهم هم به این منظور عزم خود را جزم کرده است. سال 1400 باید بیش از 250 واحد رفاهی و عمرانی شامل مدرسه، مرکز درمانی، مجتمع ورزشی، راه و جاده و آبرسانی به امکانات محدود مناطق شهری و روستایی غرب کارون اضافه شده باشد. خام فروشی که این روزها به محور جدید مباحث منتقدان تبدیل شده، در مراحل ابتدایی فرایند خود و همگام با افزایش تولید نفت خام در غرب کارون، چرخ توسعه اجتماعی را نیز به گردش درمی آورد. غرب کارون از هم‎اکنون لبخند می‎زند.

هانیه موحد

کد خبر 272997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =