مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی از برنامه ریزی برای مشارکت ایران در پروژه های نفتی دریایی در قاره های اروپا و آفریقا خبر داد.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از ایرنا ابوالقاسم رحمانی  درباره مشارکت با شرکت های خارجی برای صدور خدمات فنی و مهندسی و اجرای پروژه های مشترک در خارج از کشور، افزود: تجهیزات و تجربه هایی در بخش پروژه های نفتی دریایی و فراساحل کشور وجود دارد که در منطقه بی نظیر است و بر این اساس، امکان صدور این خدمات به سایر کشورها وجود دارد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی اضافه کرد: بر این اساس، با یک شرکت هلندی توافق کردیم تا در صورت نیاز از تجهیزات یکدیگر در پروژه ها استفاده کنیم.

رحمانی ادامه داد: همچنین با تعدادی شرکت بین المللی برای اجرای پروژه هایی در دریای سیاه (اروپا) و نیجریه (آفریقا) مذاکراتی انجام شده است.
وی یادآور شد: البته این توافق ها هنوز به مرحله امضای قرارداد و اجرا نرسیده و لازم است مذاکرات نهایی نیز انجام شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی درباره پروژه های در دست پیگیری در خارج از کشور، گفت: پروژه ای مربوط به لوله گذاری دریایی یک خط لوله انتقال گاز در اروپاست که قرار است در سال 2017 اجرا شود.

رحمانی با بیان این که مذاکرات مربوط به این پروژه جریان دارد، ادامه داد: با توجه به انجام مذاکرات، جزییات این طرح در آینده اعلام می شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی درباره مشارکت در طرح های نفتی قاره آفریقا نیز گفت: پروژه ای مربوط به احداث 500 کیلومتر خط انتقال نفت است که برای نهایی کردن و اجرای آن در حال مذاکره هستیم.

رحمانی یادآور شد: برای اجرای پروژه در نیجریه، ملاحظات امنیتی نیز دخالت دارد که در حال بررسی آنها هستیم.

به گزارش ایرنا، ایران در گذشته در همه بخش های صنعت فراساحل و اجرای پروژه های نفتی دریایی مانند ساخت و نصب سکوهای نفتی و ساخت خط لوله دریایی به سایر کشورها وابسته بود، اما اکنون در این صنعت به خودکفایی رسیده است.

پیش از این، عملیات ساخت، حمل و نصب سکوهای نفتی و گازی با حضور شرکت های خارجی انجام می شد، در حالی که امروز شاهدیم این فعالیت در ایران بومی شده و به طور کامل متخصصان داخلی انجام می دهند.

توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی که شامل بخش دریایی و خشکی است، سبب رونق بخشیدن به صنعت فراساحل شد به طوری که در ماه های اخیر، چندین سکوی جدید در فازهای مختلف پارس جنوبی نصب و راه اندازی شده اند.

تازه ترین سکوی گازی راه اندازی شده در کشور، سکوی فاز 21 پاس جنوبی است که با ظرفیت یک میلیارد فوت مکعب توسط کارشناسان کشورمان و بدون نیاز به متخصصان خارجی به بهره برداری رسید.

رشد فناوری های مربوط به فراساحل و پروژه های نفتی دریایی در کشور به حدی رسیده که شماری از کشورها پس از اجرا شدن برجام و رفع تحریم ها، خواستار مشارکت با ایران شده اند.  

کد خبر 273189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =