اصلاح کیفیت سوخت یکی از دلایل بهبود وضع هوای کلان‌شهرهاست

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اصلاح کیفیت سوخت از جمله گازوئیل و بنزین، حذف مازوت از نیروگاه‌های کشور و استفاده از سوخت گاز در این نیروگاه‌ها، کنترل سوخت توزیعی هر سه ماه یکبار و غیره از دلایل عمده کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها به‌ویژه تهران است.

به گزارش خبرنگار شانا، سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، امروز (دوشنبه، یکم آذرماه) در نشست خبری با انتقاد شدید از افرادی که سخنان بی پایه و اساسی در مورد آلودگی هوای تهران مطرح می‌کنند، گفت: این که آلودگی هوا را در فصول سرد سال داشته باشیم امری طبیعی است، همان طور که برف و کولاک طبیعی بوده، بروز پدیده اینورژن (وارونگی دمای هوا) نیز عادی است.

وی افزود: چطور افراد می‌توانند با قاطعیت اعلام کنند که به دلیل آلودگی هوا طی هفته گذشته، 441 نفر در تهران فوت کرده‌اند؟ متاسفانه این گونه سخنان و اظهار نظرها آب در آسیب دشمن ریختن و تهیه سوژه برای شبکه‌های ضد نظام اسلامی است.

چندی پیش یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه علنی این شورای عنوان کرد که 441 نفر در تهران به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند.

متصدی تصریح کرد: اجرای برنامه کاهش آلودگی هوا که در دولت‌های نهم و دهم متوقف شده بود در این دولت با توجه به توان داخلی از صفر آغاز شد، امروزه خودروسازی و صنعت نفت کشور تلاش می کنند تا کمترین آلودگی را داشته باشند، تا جایی که شاهد تولید سوخت و خودرو با استاندارد یورو4 هستیم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: متاسفانه برخی درباره هوا و آلودگی آن ادعاهایی می کنند که پایه و اساس علمی ندارد، در حالی که هنوز در دنیا به این نتیجه نرسیده‌اند که مشخص شود دقیقا چند نفر به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، بلکه فقط در این مورد تخمین زده می‌شود.

وی ادامه داد: فردی ادعا می‌کند اگر شاخص آلودگی هوا به 180 برسد یعنی برابر است با آلودگی بمب اتم، تمام این حرف‌ها بی‌اساس و پایه است، بر اساس استاندارد آلودگی هوا، اگر شاخص هوا به بالای 150 برسد ناسالم برای گروه‌های حساس است، این‌ها افرادی نیستند که بخواهند برای حفظ نظام و سطح سلامت جامعه تلاش کنند.

متصدی گفت: تاکنون اقدام‌های بسیار خوبی در زمینه کاهش آلودگی هوا در کشور صورت گرفته، حذف سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها، حذف آروماتیک‌ها و بنزن از سوخت، این‌ها کار ساده‌ای نبوده، اما انجام شده است، بنابراین چرا این افراد این اقدام‌ها را نمی‌بینند و فقط چند روز آلودگی هوا را که آن هم بخش زیادی از آن در این فصل امری طبیعی است، مشاهده می‌کنند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بنزن موجود در هوا طی سال‌های 91 و 92، 600 پی پی ام بود که تاکنون به 30 پی پی ام رسیده است، بنابراین چه کسی امروز می‌تواند منکر اقدام‌های مثبت دولت در حوزه مقابله با آلودگی هوا باشد.

وی تصریح کرد: برای مقابله با آلودگی هوا در اصفهان، 2 نیروگاه برق پلمپ شد، همچنین 7 میلیون لیتر از بنزین یورو4 مورد نیاز کشور در این شهر تولید می‌شود که در سال‌های 93 و 94 آغاز شده است.

متصدی عنوان کرد: سازمان محیط زیست حقیقت را بیان می کند، همواره گفته‌ایم که هوای اهواز خراب است و علت آن هم بروز طوفان‌های گرد و غبار بوده که از سمت عراق و عربستان وارد ایران می‌شود، تاکنون هم بیشترین هزینه در اهواز و خوزستان انجام شده و بیشترین مصوبات را برای خوزستان داشته‌ایم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سه چهارم بودجه را در اهواز هزینه کرده‌ایم که اجرای طرح‌هایی همچون مالچ پاشی، کاشت نهال، آب‌گیری هورالعظیم تا شکستن آب بندهایی که مانع ورود آب به تالاب هورالعظیم می‌شدند را شامل می‌شود.

وی با اشاره به این که از ابتدای سال 95 تا امروز 205 روز هوای پاک و سالم در تهران داشته‌ایم افزود: اصلاح کیفیت سوخت از جمله گازوییل و بنزین، حذف مازوت از نیروگاه‌های کشور و استفاده از سوخت گاز در این نیروگاه‌ها، برخورد قانونی با صنایع آلاینده، کنترل سوخت توزیعی هر سه ماه یکبار، خروج خودروهای فرسوده در شهرهای کشور، توقف تولید و شماره گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری و غیره از دلایل عمده کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها به‌ویژه تهران است.

متصدی با اشاره به این که سازمان حفاظت محیط زیست در همه حال واقعیت‌ها را بیان می‌کند، تصریح کرد: متاسفانه در دولت گذشته زمانی که شاخص آلودگی هوا به 200 و خطرناک می‌رسید جلسه کمیته مقابله با آلودگی هوا تشکیل می‌شد، اما در این دولت با رسیدن شاخص به 150 کمیته مقابله با آلودگی هوا تشکیل شده است.

کد خبر 273202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =