تاثیر قیمت جهانی نفت بر شاخص بورس ایران بررسی شد

بازار سرمایه و شاخص‌های مرتبط یکی از مهم‌ترین متغیرهای کلان در اقتصاد است که می‌توان از آن به عنوان ابزاری برای بررسی وضعیت اقتصاد هر کشوری نام برد.

به گزارش شانا، تغییرات قیمت نفت خام به عنوان عامل مهمی در نوسان‌های قیمت سهام شناخته شده است به گونه‌ای که اقتصاددانان بر این باورند که قیمت نفت خام بر برخی از عوامل اقتصادی محرک قیمت سهام موثر است.  

مطالعات انجام شده حاکی از آنست که تغییر و نوسان‌های بهای جهانی نفت خام چه با کاهش و چه با افزایش خود، با توجه به نوع فعالیت صنایع مختلف، می‌تواند به 2 صورت مستقیم و یا غیر مستقیم بر عملکرد و سودآوری صنایع و گروه‌های مختلف و به تبع آن قیمت سهام در نمادهای مختلف بازار و در نهایت شاخص کل بورس تاثیر گذار باشد که شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی از جمله گروه‌هایی هستند که این تغییرات قیمت جهانی نفت خام می‌تواند به صورت مستقیم بر آنها تاثیر گذار باشد.

این مهم در خصوص شاخص‌های بورس و سهم تاثیرپذیری بازار شرکت‌های پالایشگاهی و پتروشیمی در بازار بورس ایران به واسطه رابطه مستقیم نسبت به بازارهای جهانی بیشتر بوده و تقریبا 30 درصد از ارزش بازار ایران به طور مستقیم به قیمت نفت وابسته است. 

از این‌رو می‌توان گفت که بورس اوراق بهادار تهران مانند بورس‌های جهانی متاثر از قیمت نفت هستند و انتظار می‌رود که قیمت‌ها بیشترین تاثیر لازم را از قیمت نفت داشته باشد. چرا که با استناد به آمار گروه پتروشیمی، 27 درصد از بورس تهران را در اختیار دارد و بیشترین تاثیر در شاخص را به علت حجم بالای بازار به خود اختصاص داده است.

در این میان با توجه به اهمیت تغییرات قیمت نفت در درآمدهای نفتی ایران به عنوان یک کشور صادر کننده نفت و در نتیجه اثرات آن بر اقتصاد نفتی کشور، هدف از پژوهش «تاثیر قیمت جهانی نفت بر شاخص بورس ایران» بررسی اثرات شوک‌های نفتی بر تغییرات شاخص بورس اوراق بهادار در ایران یعنی شاخص کل قیمتی را در سه مقطع زمانی از سالهای 1370 تا 1390، 1390 تا 1392 و 6ماهه دوم سال 1394 و  6 ماهه اول تا قبل از مهر ماه سال 1395 را  ارزیابی کرده است.
کد خبر 273270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =