رخساره الکتریکی در مخزن کربناته جنوب کشور تعیین شد

یکی از مهم‌ترین عملیات اجرایی برای توصیف و شبیه‎سازی مخازن هیدروکربنی، عملیات نمودارگیری چاه است که یکی از منابع اصلی تهیه اطلاعات زیر سطحی در میدان‌های نفتی و گازی محسوب می‌شوند.

به گزارش شانا، ارائه مدل دقیق از مخزن با هدف پیش‌بینی خصوصیات مخزن پیش از عملیات بهره‌برداری برای تعیین قابلیت تولید سیال از سنگ مخزن و نحوه حرکت سیال درون آن، افزون بر صیانت از مخازن هیدروکربوری، در افزایش ضریب بازیافت از مخازن نیز موثر است.

مدل‌های ترسیم شده از هر میدان بر اساس نمودارهای پتروفیزیکی در سازندهایی که پتانسیل هیدروکربوری دارند، اطلاعات تفکیکی بسیاری همچون خواص و جنس سنگ مخرن، میزان تخلخل و درصد اشباع آب را در بر می گیرد.

رخساره‌های الکتریکی به عنوان بخش‌هایی از توالی یک سازند که بر اثر ویژگی‌های مشترک ثبت شده در روی نمودارهای پتروفیزیکی قابل شناسایی هستند با استفاده از روش‌های خوشه‌سازی، به درستی شناسایی می‌شوند.

به‌کارگیری این روش‌ها می‌توانند اطلاعاتی از مخزن رخساره‌ها را شناسایی کنند و همچنین بدون ناظر، توالی مخزن را بر حسب رخساره‌های مختلف با ویژگی‌های متفاوت دسته‌بندی کنند که کارایی این روش در پژوهش «تعیین رخساره الکتریکی با استفاده از روش‌های خوشه‌سازی» با محوریت یکی از مخازن کربناته جنوب کشور بررسی شده است.

با توجه به مطالعه انجام شده بهترین رخساره مخزنی در توالی مورد بررسی، رخساره آهکی و آهک دولومیتی با داشتن بالاترین میزان تخلخل و هیدروکربور و کمترین اشباع آب معرفی شد.

کد خبر 273343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =