برداشت 28 میلیون متر مکعب گاز از فاز 21 آغاز می شود

با تکمیل عملیات راه‌اندازی خط لوله فاز 21 میدان گازی پارس جنوبی و انتقال گاز سکوی این فاز به پالایشگاه خشکی فازهای 20 و 21 این میدان مشترک؛‌ برداشت یک میلیارد فوت مکعبی گاز در روز ( 28 میلیون مترمکعبی) تا پایان آذر محقق خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شانا، راه اندازی فازهای 20 و 21 پارس جنوبی از جمله اولویت‌های وزارت نفت در سال جاری است که با تکمیل توسعه این فازها ایران می‌تواند روزانه 56 میلیون مترمکعب معادل 2 میلیارد فوت مکعب گاز از میدان گازی پارس جنوبی برداشت کند. 

فازهای 20 و 21 پارس جنوبی دارای دو سکو هر یک با ظرفیت برداشت 28 میلیون مترمکعب گاز ( یک میلیارد فوت مکعب) در روز است که شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران اجرای بخش فراساحل این فاز و ساخت سکوها را بر عهده دارد.

سکوی فاز 21 پارس جنوبی 27 آبان ماه امسال راه‌اندازی شد و اکنون براساس گزارش شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، عملیات راه‌اندازی خط لوله فاز 21 هم تکمیل شده است تا در نیمه دوم آذرماه امسال شاهد انتقال 28 میلیون مترمکعب گاز این فاز به پالایشگاه خشکی فازهای 20 و 21 پارس جنوبی باشیم. 

محمد مشکین، فام مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس هم  پیش از این گفته بود که ایران روزانه 460 میلیون مترمکعب گاز از میدان گازی پارس جنوبی برداشت می‌کند که با وارد مدار شدن گاز فاز 21 پارس جنوبی، انتظار می رود تا پایان پاییز امسال برداشت گاز از این میدان به 500 میلیون مترمکعب در روز برسد.  

سکوی دو هزار و 700 تنی فاز 21 پارس جنوبی در یارد خرمشهر ساخته شده است. این سکو هم اکنون با پیشرفت 92 درصد عملیات پیش راه‌اندازی و 77 درصد عملیات راه‌اندازی، و رفع ایرادات ( پانچ ها) مراحل نهایی انتقال گاز به پالایشگاه فازهای 20 و 21 را می‌گذراند.  

براساس برنامه ریزی انجام شده قرار بود این سکو در مدت 120 روز راه‌اندازی شود که متخصصان شرکت تاسیسات دریایی این سکو را در مدت زمان 87 روز و کمتر از زمان تعهده شده به کارفرما، راه‌اندازی کردند.  

عملیات خط لوله دریایی این فاز نیز با روند مناسبی در دست اجراست. همچنین عملیات هایدروتست 102 کیلومتر این خط لوله دریایی نیز در تاریخ 4 آذرماه امسال با موفقیت به پایان رسید.

با انجام عملیات اتصال دو خط لوله خشکی و دریایی فاز 21 میدان گازی پارس جنوبی و همچنین اتصال خط لوله به رایزر سکو؛ عملیات تزریق نیتروژن به عنوان بخش دیگری از عملیات راه اندازی خط لوله انتقال گاز پارس جنوبی انجام خواهد شد. 

با تزریق گاز شیرین به خط لوله از پالایشگاه، شاهد انتقال گاز ترش سکو به پالایشگاه تا پایان آذرماه امسال خواهیم بود.

براساس این گزارش،‌ با پایان عملیات راه اندازی خط لوله خشکی فاز 21 به طول 6 کیلومتر، عملیات راه اندازی خط لوله فاز 20 نیز شروع خواهد شد. 

هدف از توسعه فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی برداشت روزانه 56 میلیون مترمکعب گاز، تولید روزانه ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد و تولید سالانه یک میلیون و ۵۰ تن گاز مایع و یک میلیون تن گاز اتان به منظور تامین خوراک صنایع پتروشیمی است.

کد خبر 273456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =