۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴
  • کد خبر: 273457
کیمیای گاز در همه جای ایران

گاز خانه‌های میلیون‌ها ایرانی را گرم کرده است. از وقتی گاز خانه‌های هزاران هزار ایرانی را گرم کرده است، بیش از نیم قرن می‌گذرد.

تلاش جاودانه کارکنان زحمت کش صنعت گاز، اکنون نشانه ای از بلوغ این صنعت در کشور دارد. برخورداری بیش از 98 درصد خانوار شهری و حدود 70 درصد خانوارهای روستایی از نعمت گاز، جملگی تاکیدی بر تلاش‌های اثر بخش مدیران، مسئولان و کارکنان این صنعت در جهت ایجاد رفاه و خدمات عمومی به خانوارهای ایران زمین است.

بر اساس اعلام مسئولان در هشت ماه امسال در مجموع ٤٣ میلیارد و ٣٨٩ میلیون مترمکعب گاز به بخش‌های خانگی و تجاری تحویل شده است. از سوی دیگر نیروگاه‌های کشور در هشت ماه امسال بیش از ٤٩ میلیارد و ٣٦٧ میلیون مترمکعب گاز مصرف کرده‌اند. گازرسانی به نیروگاه‌ها، افزون بر صرفه‌جویی اقتصادی از محل جایگزینی با سوخت‌های مایع، سبب کاهش آلودگی هوا نیز شده است.

به گفته حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، صنعت گاز تمام تلاش خود را به کار بسته است تا گاز مورد نیاز بخش‌های مختلف مصرف را به طور پایدار تامین کند. براساس برنامه‌های تعریف شده در سال گذشته، ایستگاه‌های تقویت فشار گاز به مدار آمده اند تا امکان افزایش تولید پارس جنوبی فراهم شود.

سعید توکلی، مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران نیز در این باره می‌گوید: با توجه به برنامه‌های تعریف شده تا پایان امسال بیش از ٢٠٩ میلیارد مترمکعب گاز در سطح کشور منتقل می‌شود.

به گفته وی، شرکت انتقال گاز ایران با برنامه ریزی‌های انجام شده، آمادگی کامل را برای انتقال پایدار مجموع گاز تولیدی در پالایشگاه‌های کشور به تمامی بخش‌های مورد نیاز کشور از جمله خانگی، تجاری، صنعتی و نیروگاهی دارد.

بر اساس آمار موجود، روزانه حدود 700 میلیون متر مکعب گاز در کشور مصرف می‌شود که تولید، پالایش و انتقال این حجم از گاز نشان از خدمت رسانی بی وقفه کارکنان صنعت گاز کشور دارد. در حال حاضر زنجیره خدمت رسانی در صنعت گاز کشور تداوم دارد و هرگز متوقف نشده و روستاهایی که هنوز از نعمت گاز برخوردار نشده‌اند، از شرق تا غرب و از شمال به جنوب زیر ذره بین گازرسانی قرارگرفته است. ضمن آنکه براساس اقدام‌های صورت گرفته در دولت یازدهم به 10 هزار روستای کشور گازرسانی شده است، این در حالی است که از روز نخست انقلاب تا قبل از دولت یازدهم 14 هزار روستا گازرسانی شده بود.

کردستان، ایلام، بوشهر، کرمان، زنجان، قزوین، مازندران، گلستان و خراسان رضوی و... استان‌هایی است که هم‌اکنون طرح‌های گازرسانی به برخی روستاها و مناطق گازرسانی نشده آن در حال انجام است.

افزایش جمعیت برخوردار از گاز استان کردستان

احمد فعله‌گری، مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان اظهار کرد: از مجموع یکهزار و ٧٠٣ روستای کردستان حدود یکهزار و ٥٠٣ روستا قابلیت بهره‌مندی از گاز را دارند.

به گفته وی، جمعیت برخوردار از گاز استان کردستان با توسعه زیرساخت‌های گازرسانی در این استان افزایش می‌یابد.

تاکنون یکهزار و ٤٠ روستای سطح استان به شبکه سراسری گاز پیوسته‌اند.

هم‌اکنون عملیات گازرسانی به ٥٦ روستای دیگر در دست اجراست و ٦١ روستای دیگر نیز به پیمانکاران واگذار و مجوز گازرسانی به ٧٢ روستای دیگر نیز برای سال آینده درخواست شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان، انتظار می‌رود دو سال آینده یکهزار و ٥٠٣ روستای استان از مزایای گاز برخوردار شوند.

هم‌اکنون ٧٦ درصد جمعیت روستایی و ٩٩,٩ درصد جمعیت شهری کردستان از نعمت گاز بهره‌مند هستند و از ابتدای امسال تاکنون هشت هزار و ٣٦٤ انشعاب واگذار شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان، هم اکنون در مجموع ٤١٧ هزار مشترک خانگی، دوهزار و ٦٠٩ واحد اداری، دو هزار و ٢٠٠ واحد آموزشی، ٥٩٥ واحد کشاورزی، دو هزار و ٣٢٧ نانوایی، ٧٢٥ واحد صنعتی، ١٨ هزار و ١٢٥ واحد تجاری، یک‌هزار و ٤٠٠ مسجد، ٥٥٨ مکان مذهبی و ٥٢ جایگاه سی‌ان‌جی استان کردستان از مزایای گاز برخوردارند.

برخورداری بیش از 16 هزار خانوار بوشهری از نعمت گاز

عملیات اجرایی گازرسانی به ١٥٤ روستای استان بوشهر هم‌اکنون در دست اجراست و با بهره‌برداری از این طرح‌ها بیش از ١٦ هزار و ٨٠٧ خانوار از مزایای گاز برخوردار می‌شوند.

غلامعباس حسینی، مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر در این باره گفت: از مجموع این ١٥٤ روستا، تعدادی همزمان با دهه مبارک فجر و مابقی نیز در نیمه نخست سال آینده به بهره‌بردار ی می‌رسند.

با گازرسانی به روستاهای در دست اجرا، ضریب نفوذ گاز در بخش روستایی استان به ٩٥ درصد می‌رسد.

هم‌اکنون یکی از طرح‌های مهم در دست اجرا، گازرسانی به شهرها و روستاهای بخش ارم، بوشکان و تنگ ارم است.

با اجرای ١٥٠ کیلومتر شبکه شهری و روستایی و ٧٥ کیلومتر خط انتقال، این طرح‌ها عملیاتی خواهند شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر گفت: گازرسانی به این مناطق با اعتبار ٣٥ میلیارد تومان اجرا و زمینه برخورداری هفت هزار خانوار از مزایای گاز فراهم می‌شود.

تاکنون ٣٣ شهر و ٢٤٥ روستای استان با اجرای بیش از چهار هزار و ٩٧٦ کیلومتر شبکه شهری و روستایی و افزون بر ٣٥٩ کیلومتر خط انتقال تحت پوشش شبکه گاز طبیعی قرار گرفته و ١٥٠ هزار و ٢٢٧ انشعاب نیز در سطح استان نصب شده است.

توسعه گازرسانی در مناطق دور افتاده استان بوشهر، افزایش نصب انشعابات، افزایش شمار مشترکان عمده صنعتی و. . . از دیگر برنامه‌های مهم پیش رو و به طور جدی در دست اجراست.

افزایش ضریب نفوذ گاز در بخش روستایی استان قزوین

گازرسانی به روستاهای استان قزوین از جمله اولویت‌های شرکت گاز این استان به شمار می‌رود و هم‌اکنون ٧٤ درصد خانوار این بخش از مزایای گاز برخوردارند.

اسماعیل مفرد بوشهری، مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین اظهار کرد: هم‌اکنون ٧٤ درصد خانوار روستایی این استان از مزایای گاز برخوردارند و این مقدار با بهره‌بردار ی از طرح‌های در دست اجرا به ٨٧ درصد می‌رسد.

هم‌اکنون طرح‌های گازرسانی به ٦ روستای منطقه کوهین و کوهگیر این استان در دست اجراست.

این طرح‌ها با ٣٥ میلیارد ریال اعتبار تا پایان امسال به شبکه سراسری گاز متصل می‌شوند.

بوشهری یادآور شد: با گازرسانی به روستاهای چشمه غلامعلی، سلطان آباد و کیخنان در کوهین و سه روستای زرین خانی، کوهگیر علیا و کوهگیر سفلی در منطقه کوهگیر استان قزوین در مجموع ٨٥٠ خانوار از مزایای گاز برخوردار می‌شوند.

افزون بر طرح‌های یادشده، گازرسانی به ٩ روستای منطقه طارم نیز در دست اجراست و این طرح‌ها تا پایان سال آینده به بهره‌بردار ی می‌رسند.

هم‌اکنون ١٢ روستای منطقه طارم با بیش از دو هزار و ٦١ خانوار از مزایای گاز برخوردارند.

برخورداری 4 هزار خانوار روستایی خراسان رضوی از مزایای گاز

گازرسانی به ٥٣ روستای شهرستان قوچان هم‌اکنون در دست اجراست و با بهره‌بردار ی از این طرح‌ها، چهار هزار خانوار از مزایای گاز برخوردار می‌شوند.

سید حمید فانی، مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی اظهار کرد: گازرسانی به ٥٣ روستای شهرستان قوچان به طور جدی در دستور کار این شرکت قرار دارد.

هم‌اکنون ٦٩ روستای این شهرستان از مزایای گاز برخوردارند.

از ابتدای امسال تاکنون، سه هزار و ٢٥٦ متر شبکه شهری و ١٦٢ هزار و ٥٨٧ متر شبکه روستایی با هدف توسعه زیرساخت‌های گازرسانی در این شهرستان اجرا شده است.

هم‌اکنون ٣٧ هزار و ٧٨٠ مشترک شهری و ١٤ هزار و ١١٩ مشترک روستایی در شهرستان قوچان از مزایای گاز برخوردارند.

ضریب نفوذ گاز در بخش روستایی این شهرستان با بهره‌برداری از طرح‌های تعریف شده از ٦٣ درصد کنونی به ٨٣ درصد افزایش می‌یابد.

وی تاکید کرد: فعالیت‌های دولت تدبیر و امید طی سه سال گذشته در حوزه گازرسانی بی نظیر بوده است.

توسعه گازرسانی در شمال کشور

گازرسانی به ١٩٤ روستای استان مازندران هم‌اکنون به طور جدی در جریان است و این روستاها به‌زودی از مزایای گاز برخوردار می‌شوند.

محمد اسماعیل ابراهیم زاده، مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران اظهار کرد: افزون بر گازرسانی به ١٩٤ روستای سطح استان، گازرسانی به هفت شهر نیز در دست اجراست.

پروژه‌های این شرکت با کیفیت و هزینه مطلوب اجرا می‌شوند و بهبود فرآیند کار در مدت زمان تعیین شده، از مهم‌ترین سرفصل‌های مورد نظر مدیریت گازرسانی است.

وی درباره فعالیت‌های این شرکت در ٦ ماه امسال گفت: در بازه زمانی یادشده، ٦٠٠ کیلومتر شبکه گاز در سطح استان اجرا شده است.

تاکنون در مجموع ١٧ هزار و ١٠١ کیلومتر شبکه گاز در استان مازندران اجرا شده است.

افزون بر شبکه گذاری گاز، طی ٦ ماه امسال هشت هزار و ٥٢٥ انشعاب گاز نیز در بخش‌های مختلف صنعتی، تجاری و خانگی نصب شده است.

ابراهیم‌زاده تاکید کرد: تمام تلاش‌های کارکنان این شرکت در حوزه گازرسانی به شهرها و روستاها با هدف افزایش رفاه و آسایش ساکنان این مناطق انجام شده است.

مصرف بهینه گاز طبیعی از سوی مشترکان بخش خانگی، امکان بهره‌مندی این انرژی ارزشمند را برای دیگر بخش‌ها نیز فراهم می‌کند.

٨٩ درصد خانوار روستایی استان گلستان برخوردار از گاز

شرکت گاز استان گلستان در ٦ ماه امسال بیش از ٦ هزار و ٢٤٥ خانوار جدید را از مزایای گاز برخوردار کرده است.

صفرعلی جمال لیوانی، مدیرعامل شرکت گاز استان گلستان اظهار کرد: از این تعداد، سه هزار و ٧٣٦ خانوار شهری و دو هزار و ٥٠٩ خانوار روستایی بوده است.

تاکنون تمام ٢٩ شهر استان و ٧٨٢ روستا، ٥١٤ واحد صنعتی عمده و ٦٤ جایگاه سی ان جی به شبکه سراسری گاز پیوسته اند.

با زیرساخت‌های تعریف شده، هم‌اکنون ١٠٠ درصد خانوار شهری و ٨٩ درصد خانوار روستایی استان گلستان از مزایای گاز طبیعی برخوردارند.

افزایش ضریب نفوذ گاز در بخش روستایی استان زنجان

ضریب نفوذ گاز در بخش روستایی شهرستان ماهنشان استان زنجان تا پایان سال آینده به ٨٦ درصد می‌رسد.

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان اظهار کرد: تاکنون به ٤٣ روستای این شهرستان گازرسانی و سه هزار و ٦٨٣ خانوار تحت پوشش شبکه سراسری گاز قرار گرفته‌اند.

عسگریان افزود: در مجموع، طرح‌های گازرسانی به ٥١ روستای دیگر این شهرستان نیز با تحت پوشش قرار دادن سه هزار و ٦٦٥ خانوار جدید در آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به جزئیات این طرح‌ها گفت: طرح‌های گازرسانی به ٩ روستای شهرستان ماهنشان به بهره‌برداری رسیده و ضریب نفوذ گاز از ٤٣ درصد کنونی به ٤٦.٦ درصد رسیده است. هفت روستای شهرستان ماهنشان نیز همزمان با دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

عسگریان با اشاره به این که گازرسانی به ٣٥ روستای باقیمانده شهرستان ماهنشان تا پایان ٩٦ افتتاح می‌شوند، عنوان کرد: در قالب این طرح‌ها، دو هزار و ٨١٣ خانوار باقیمانده نیز از مزایای گاز برخوردار می‌شوند.

با بهره‌ برداری از مجموع طرح‌های گازرسانی به ٥١ روستای شهرستان ماهنشان، ضریب نفوذ گاز در این شهرستان به ٨٦ درصد افزایش می‌یابد.

اتصال 97 روستای ایلام به شبکه گاز

گازرسانی به ٩٧ روستای استان ایلام از جمله برنامه‌های شرکت گاز این استان به شمار می‌آید که تا پایان امسال اجرایی می‌شود.

روح ا. . . نوریان، مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام اظهار کرد: براساس برنامه‌های تعریف شده، ١٩٧ روستای این استان تا پایان امسال از مزایای گاز برخوردار می‌شوند.

تاکنون ٢٢٧ روستای استان به شبکه سراسری گاز پیوسته و عملیات اجرایی گازرسانی به ١١٣ روستای دیگر نیز در دست اجراست.

شرکت گاز استان ایلام مصمم است با هدف توسعه همه جانبه روستاهای سطح استان، گازرسانی به این مناطق را به طور ویژه اجرایی کند.

نوریان یادآور شد: در بخش روستایی تاکنون بیش از یک‌هزار و ٦٤٠ کیلومتر شبکه گاز در سطح استان اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام ادامه داد: افزون بر شبکه گاز اجرا شده، ٣٠ هزار انشعاب نیز نصب شده و هم‌اکنون ٥٥ درصد خانوارهای روستایی این استان از مزایای گاز برخوردارند.

نوریان گفت: در هفته دولت امسال، طرح‌های گازرسانی به ٢٨ روستا از توابع شهرستان‌های آبدانان، ایوان، چرداول، دره شهر و دهلران به بهره‌برداری رسید و بیش از سه هزار و ٥٠٠ خانوار از مزایای گاز برخوردار شدند.

وی اعلام کرد: با بهره‌برداری از طرح‌های گازرسانی تعریف شده در سال ٩٥، ضریب نفوذ گاز در بخش روستایی از ٥٥ درصد کنونی به ٧٣ درصد افزایش می‌یابد.

گازرسانی به جنوب استان کرمان کلید خورد

همزمان با سفر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری به استان کرمان، با حضور محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، عملیات اجرایی گازرسانی به دو شهر جیرفت و عنبرآباد آغاز شد.

سعید مومنی، مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: در قالب این طرح، گازرسانی به جنوبی‌ترین شهرهای کرمان و ٣٨٦ روستای این منطقه آغاز می‌شود.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران افزود: با اجرای این طرح ٨٣ هزار خانوار از مزایای گاز برخوردار می‌شوند. برای تحقق این طرح‌ها ٨٠ کیلومتر خط انتقال گاز، ١٣٩ کیلومتر خط تغذیه، دو هزار و ٥٠٠ کیلومتر شبکه با یکهزار و ٥٠٠ میلیارد ریال اعتبار اجرا می‌شود.

تاکنون ٤٥ شهر و ٧٤٨ روستای استان کرمان در قالب بیش از ٤٨٠ هزار خانوار شهری و روستایی و ٦٣٠ صنعت کوچک و بزرگ به شبکه سراسری گاز پیوسته اند.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: امیدواریم با بهره‌بردار ی از این طرح‌ها، مشترکان خانگی، تجاری و صنعتی شهرهای جیرفت و عنبرآباد نیز از مزایای این سوخت پاک بهره‌مند شوند.

محمدعلی ودیعتی، مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان نیز با تاکید بر همدلی مردم شهرهای جیرفت و عنبرآباد در اجرای این پروژه‌ها گفت: امیدواریم با همکاری مردم و حمایت‌های مسئولان، بتوانیم هرچه زودتر شاهد روشن شدن مشعل گاز در این شهرها و روستاها باشیم.

مهناز محمدی

کد خبر 273457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =