اثرگذاری اصلاح یارانه‌های انرژی بر روند مصرف بررسی شد

انرژی یکی از مهم‌ترین نهادۀ تولیدی، در رشد اقتصادی کشورها نقش به‌سزایی ایفا می‌کند.

به گزارش شانا، میان مصرف انرژی و رشد اقتصادی در نگاه کلان رابطه مستقیم وجود دارد که مشخصه‌های اقتصادی هر کشور، نقش تعیین‌کننده‌‎ای در شدت این همسویی دارد.

این مهم در باره ایران نیز با استناد به فعالیت‌های انجام شده حاکی از آن ‎است که رشد اقتصادی کشور، عامل اثرگذاری در رشد مصرف نهایی انرژی است. از طرفی اصلاح یارانه‎های انرژی در سال‌های اخیر سبب تغییر رفتار بنگاه‌های اقتصادی شده است. به‌گونه‌ای که این تغییر در کوتاه‌مدت مصرف انرژی و رشد اقتصادی را کاهش داده اما انتظار می‌رود در میان‌مدت و بلندمدت، بر اثر تعدیل رفتار کارگزاران اقتصادی، رشد اقتصادی افزایش یابد. 

متناسب با این تغییرات، مصرف انرژی نیز تجربه متفاوتی نسبت به گذشته خواهد داشت که در پژوهش «اصلاح یارانه‌های انرژی و مسیر زمانی مصارف انرژی» تلاش شده تعدیل رفتار کارگزاران اقتصادی در نتیجه اصلاح یارانه‌های انرژی در یک افق بلندمدت در چارچوب مدل تعادل عمومی، مدل‌سازی شود.

در این بررسی، در چارچوب الگوی پویا، مسیر زمانی مصرف انرژی در دو بخش‌ «مصرف نهایی و مصرف واسطه‌» با ارائه سناریوهای مختلف شناسایی شده است.

نتایج حاصل از سناریوهای مختلف نشان می‌دهد که در همه سناریوها مصرف نفت و فرآورده‌های نفتی واکنش شدیدی در مقایسه با سایر انواع انرژی، در نتیجه اصلاح قیمت‌های انرژی در هر دو بخش، خواهند داشت. همچنین، نتایج مطالعه نشان می‌دهد رشد مصرف انرژی در همه سناریوها، در مقایسه با رشد تولید، کندتر خواهد شد و اقتصاد در دوره میان‌مدت و بلندمدت به مسیر رشد خود باز خواهد گشت.

 

کد خبر 273478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =