ضرر 360 میلیارد دلاری کشورهای عربی از کاهش قیمت نفت

مسئولان اتحادیه بانک‎های کشورهای عربی ضمن ابراز نگرانی از تاثیرات کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی بر اعضای شورای همکاری خلیج فارس ضرر و زیان این کشورها را رقم هنگفت 360 میلیارد دلار اعلام کردند.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، روزنامه الجریده روز یکشنبه گزارش کرد، محمد الجراح، اقتصاددان کویتی و رئیس اتحادیه بانک‎های کشورهای عربی طی سخنانی در نشست این اتحادیه گفت: شرایط نامناسب حاکم بر بازارهای جهانی نفت به گونه ای بوده که علاوه بر این ضرر و زیان هنگفت تاثیرات منفی نیز بر رشد اقتصادی کشورها وارد شده است .

این اقتصاددان کویتی همچنین درباره فرار سرمایه ها از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با توجه به شرایط پرچالش منطقه ای هشدار داد .

این شرایط در حالی رقم خورده است که اعتماد شهروندان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به نظام‎های Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 اقتصادی کشورهای خود به دنبال تشدید بحران مالی در کشورهایشان و مشکلات ناشی از کسری بودجه به حداقل رسیده است.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی مؤسسه اقتصادی «کامکو» که یکی از نهادهای اقتصادی معتبر در حوزه جنوبی خلیج فارس است٬مبادلات تجاری کشورهای شورای همکاری خلیج فارس طی سال جاری 22 درصد کاهش یافته است و همزمان ضرر و زیان مستمر بورس اوراق بهادار در این کشورها لطمات فراوانی را به سیستم اقتصادیشان وارد کرده است .

در همین راستا سازمان بورس کویت روز یکشنبه از خسارت 800 میلیون دلاری خود طی هفته گذشته خبر داد که دلیل آن مشکلات ناشی از شرایط اقتصادی حکمفرما بر این کشور است. شرایط نامناسب معیشتی و کاهش قدرت خرید مردم در عربستان و بحرین نیز تا حدی پیش رفته است که بر اساس آمار های موجود٬ بسیاری از شهروندان٬ سفرهای تابستانی خود را طی سال جاری متوقف کرده و ترجیح داده اند تا روشن شدن وضعیت از هزینه در این بخش خودداری کنند.

آمارهای موجود در کویت نیز حاکی از آن است که فروش خودرو در این کشور در سال جاری بر خلاف رویه معمول، 27 درصد کاهش پیدا کرده و شاخص اعتماد مردم به نظام اقتصادی در پایین ترین سطح خود قرار دارد.

صندوق بین المللی پول نیز از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خواسته است تا اصلاحات ضروری را برای سازگاری با وضعیت جدید در دستور کار خود قرار دهند.

به گفته مسعود احمد مدیر منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی این صندوق، کاهش هزینه های عمومی و تنوع بخشیدن به منابع درآمدی در صدر این اصلاحات مطلوب قرار دارد.

کارشناسان بر این باورند که اگر قیمت نفت زیر 50 دلار برای هربشکه باقی بماند، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با کسری بودجه ای درحدود یک هزار میلیارد دلار در طول پنج سال آینده روبرو خواهند شد.

با این که کویت و امارات قادر هستند که کسری بودجه خود را برای Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 سال‎های طولانی از طریق بیرون کشیدن ذخیره ارزی هنگفت خود جبران کنند اما چنانچه وضعیت به همین منوال ادامه یابد، صندوق ذخیره ارزی در عربستان در طول پنج سال آینده در مسیر خالی شدن قرار خواهد داشت زیرا عربستان به علت جمعیت 30 میلیونی خود زیر فشارهای متعدد قرار دارد؛ به گونه ای که جمعیت آن بیش از مجموع جمعیت سایر کشورهای شورای همکاری یعنی امارات، کویت، قطر، بحرین و سلطان نشین عمان است؛ کشورهایی که روی هم رفته جمعیت آنها کمتر از 20 میلیون نفر است.

کد خبر 273582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =