۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲
  • کد خبر: 273745
«دستاورد بزرگ» انکار نشدنی است

نشست 171 سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) روز چهار شنبه (10 آذرماه) با ثبت یک توافق بزرگ میان کشورهای عضو به پایان رسید، توافقی که خبرگزاری‌های معتبر بین‎المللی آن را با آب و تاب فراوان پوشش دادند. در پی این توافق بود که قیمت‌های نفت بار دیگر اوج گرفت و پس از هشت سال شاهد رونق گرفتن قیمت‌ها هستیم به گونه‌ای که فقط ظرف چند روز اخیر رشد درصد افزایش قیمت‌ها دو رقمی شده و تحلیل گران معتقدند که نفت از این هم گران‌تر خواهد شد.

اما در حالی که این اتفاق خوب و امیدبخش که لامحاله در نتیجه دیپلماسی مناسب انرژی وزارت نفت دولت تدبیر و امید و ایستادگی در برابر رفتارهای مغرضانه سیاسی و فشارهای خارج از عرف برخی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک تحقق یافته و به بار نشسته است و حلاوت آن کام ملت ایران را شیرین کرده است، تحلیل برخی افراد که اینک دست‌شان از نفت کوتاه شده و خود را «علامه دهر» در حوزه نفت می‌دانند و به سادگی این دستاورد بزرگ را نادیده و یا ناچیز می انگارند، سبب شگفتی و البته تاسف نگارنده و دیگر صاحبنظران منصف شده است. 

این در حالی است که در چند سال اخیر کارشکنی‌های عربستان سعودی و طیف یارانش در اوپک در افزایش غیرقانونی تولید نفت و ارزان فروشی عمدی آن، مشکلات و چالش‌های جدی و فراوانی را در سر راه فروش و عرضه نفت ایران ایجاد کرده بود تا جایی‌ که با رفع تحریم‌ها نیز ایران در عرضه نفت و بازاریابی با مسائل و چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم کرده است.

سهل است که بگوییم در این سال‌های سخت درآمدهای نفتی ایران به پایین‌ترین حد خود رسید، نکته‌ای که دکتر روحانی، رئیس جمهور کشورمان نیز نتوانست آن را نادیده بگیرد و در مشهد از کاهش عمدی قیمت نفت به عنوان «توطئه بزرگ» یاد کرد و در ادامه سخنان خویش این گونه عنوان کرد؛ «فقط این جمله در ذهن‌تان در تاریخ ایران بماند که برای دولت یازدهم در دو سالی که گذشت قیمت نفت پایین‌ترین قیمت نسبت به سال‌های پیش در طول تاریخ ایران بود، یعنی در طول تاریخ ایران هیچ‌گاه قیمت نفت به یک سوم و یک چهارم در عرض چند ماه تقلیل پیدا نکرده بود». 

این حقیقت را مجال انکار نیست که برخی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک در سال‌های اخیر از هیچ گونه تلاشی برای به بن بست رساندن فروش نفت ایران کوتاهی و چشم پوشی نکردند، حال چگونه است که برخی این همراهی، تعامل و سر به راه آمدن سعودی‌ها و  احیا و بازگشت غول اوپک به مسیر منطق و عقلانیت را هیچ می انگارند؟!

مگر این عده که به راحتی چشم بر حقایق مسلم می بندند، در چند روز اخیر از قول خبرگزاری بین المللی رویترز این تحلیل را نخوانده‌اند که درباره اوپک 171 به صراحت عنوان کرد که؛ سعودی‌ها «ضربه بزرگ» را پذیرفتند. حال چگونه است که دستاورد بی بدیل ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت در چند سال اخیر را نمی بینند!   

بدون هیچ تردیدی، نتایج اجلاس 171 اوپک یک پیروزی شیرین برای وزارت نفت دولت تدبیر و امید و همه مردم ایران است و به باور نگارنده آثار و عواید این پیروزی بزرگ خیلی زود در اقتصاد و معیشت مردم عینی و ملموس خواهد شد.  

کلام پایانی این‌که؛ ای کاش منتقدان وزارت نفت اندکی انصاف را توشه خویش کنند و حقایق و اتفاق‎های خوب این روزهای نفت را با «چشم دل» رصد کنند و در بیان تحلیل‎های کارشناسی خویش، وجدان را در سرلوحه زبان و قلم شان اصل قرار داده و جاری و ساری کنند.   

احمد مددی 

کارشناس حوزه انرژی 

کد خبر 273745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =