واردات نفت هند از ایران به سطح پیش از تحریم‌ها رسید

سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو گفت: نفت هم اکنون بخش زیادی از مبادلات ایران و هند را به خود اختصاص داده است، میزان واردات نفت هند از ایران به سطح پیش از تحریم‌ها رسیده است.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه، امروز (شنبه، 13 آذرماه) در نخستین برنامه از سفر به دهلی نو در همایش اقتصادی ایران و هند گفت: اقتصاد ایران و هند به‌عنوان بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده انرژی، مکمل یکدیگرند.

وی با اشاره به عزم ایران برای گسترش روابط با هند، افزود: ایران هرگز همکاری هند را در دوران دشوار تحریم‌ها فراموش نمی‌کند.

ظریف با اشاره به تعهد ایران برای توسعه همکاری و تجارت با هند تصریح کرد: هند باید زمینه تسریع تجارت میان 2 کشور را فراهم کند، سرمایه گذاری در چابهار نه تنها برای ایران و هند، بلکه برای تمامی منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است.

وزیر امورخارجه، چابهار و کریدور شمال و جنوب را سبب رونق اقتصادی منطقه دانست و عنوان کرد: چابهار می‌تواند هند را به افغانستان، آسیای میانه، روسیه و اروپا متصل کند.

غلامرضا انصاری، سفیر ایران در دهلی نو نیز در این همایش با اشاره به حفظ روابط ایران و هند در دوران تحریم‌ها، گفت: روابط 2 کشور با رفع موانع و تحریم‌ها می‌تواند به سرعت توسعه یابد.

وی با بیان این که نفت هم اکنون بخش زیادی از مبادلات 2 کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: میزان واردات نفت هند از ایران به میزان قبل از تحریم‌ها رسیده است.

انصاری با اشاره به سرمایه گذاری هند در چابهار، تصریح کرد: چابهار می‌تواند زمینه رونق ایران، هند و کشورهای منطقه را فراهم کند.

سفیر ایران در دهلی نو به کریدور شمال و جنوب نیز اشاره و عنوان کرد: با استفاده از این کریدور، هند می‌تواند کالاهای خود را با هزینه کمتری به افغانستان، آسیای میانه، قفقاز، روسیه و اروپا صادر کند.

نشست اقتصادی و بازرگانی ایران و هند امروز با حضور وزیر امورخارجه ایران، وزیر نفت و گاز طبیعی هند، رؤسای اتاق‎های بازرگانی، بانکها، مقام‌های صنعتی، بازرگانی و علمی 2 کشور در دهلی نو برگزار شد.

وزیر امورخارجه که امروز برای شرکت در کنفرانس قلب آسیا وارد دهلی نو شده است را یک هیئت 70 نفری شامل رؤسای 38 شرکت عمده وابسته به اتاق بازرگانی، 15 شرکت دانش بنیان وابسته به ستاد همکاری‌های علمی و فناوری وهشت بانک تجاری به همراه دیگر مقام‌های صنعتی، بازرگانی و علمی به منظور ملاقات‌های تجاری و شرکت در همایش‌های مشترک اقتصادی میان ایران، هند، چین و ژاپن همراهی می‌کنند.

وزیر امور خارجه در ادامه به دعوت وزرای خارجه چین و ژاپن عازم شرق آسیا می‌شود.

کد خبر 273844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =